Jumaat, 29 November 2013

Lantik Anwar bukan politik nepotisme

MALAYSIA CHRONICLE


KUALA LUMPUR - PKR hari ini menafikan parti itu mengamalkan politik nepotisme jika Datuk Seri Anwar Ibrahim dipilih menjadi presidennya pada pemilihan parti itu awal tahun depan.

Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Shamsul Iskandar Mohd Akin berkata, jawatan presiden itu bukan dibuat secara lantikan tetapi ia perlu melalui proses pemilihan yang telah ditetapkan dalam perlembagaan parti.

"Tidak adil nyatakan dalam perlembagaan tidak boleh anak-beranak bertanding, semuanya bebas dicalonkan dan dipilih.

"Jawatan presiden itu bukan dilantik tetapi ia dipilih, itu kehendak akar umbi yang mahukan Anwar tampil sebagai tokoh pimpinan parti.

"Dari segi undang-undang, tiada halangan kepada beliau untuk bertanding jawatan presiden jika pencalonan itu diterima Anwar sendiri," katanya ketika diwawancara Sinar Harian Online di Parlimen, hari ini.

Beliau berkata demikian mengulas lanjut kenyataan Setiausaha PKR Selangor, Amirudin Shari yang mencadangkan Ketua Umum, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengambil alih jawatan presiden kerana ia sah mengikut perlembagaan parti itu.

“Organisasi dan kepimpinan yang jelas menurut perlembagaan adalah keperluan untuk PKR mara sebagai sebuah parti masa hadapan.

“Pelbagai rintangan dan cabaran telah dilalui untuk membina organisasi PKR termasuk untuk memposisikan Anwar sebagai pemimpin utama PKR. Inilah saat terbaik untuk Anwar mengambil alih dan menerajui kepimpinan PKR sebagai pemimpin utama parti,” katanya. - Sinar Harian

Tiada ulasan: