Sabtu, 30 November 2013

Kes bunuh pegawai Jaip: Polis tahan 13 anggota Tuhan Harun

MALAYSIA KINI
 
 
 
Polis berjaya merungkai kes pembunuhan ketua penguatkuasa Jabatan Agama Islam Pahang (Jaip) dengan penangkapan 13 pengikut kumpulan ajaran sesat Tuhan Harun dan merampas pistol yang dipercayai ada kaitan dengan kes itu.
  
Tangkapan itu termasuk dua wanita.
  
Perkara itu diumum oleh Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar menerusi akaun Twitternya @KBAB51 malam tadi.
  
"Syabas kepada Team Cantas BAman (Bukit Aman), berjaya rungkai kes bunuh Penguatkuasa JAIP. Tangkap 13 orang dan pistol dirampas. Angkara Kump (Kumpulan) Tuhan Harun," katanya.
  
Ini disusuli dengan kenyataan kedua beliau :"Kejayaan membanggakan oleh STAFOC (Pasukan Petugas Khas mengenai Jenayah Terancang) PDRM. Tahniah sekali lagi. Di antara 13 tangkapan, 2 wanita ahli kumpulan Tuhan Harun".
  
Khalid bagaimanapun tidak dapat dihubungi untuk maklumat lanjut mengenai penahanan anggota kumpulan Tuhan Harun itu.
  
Pada 20 November lepas, ketua kumpulan ajaran sesat itu Harun Mat Saat, 47, berjaya diberkas bersama seorang wanita dalam serbuan di sebuah rumah di Tangkak, Muar, Johor.
    
Lelaki itu dikehendaki polis bagi membantu siasatan berhubung pembunuhan Ketua Penguatkuasa Jaip Mohd Raffli Abdul Malik, 49, yang ditembak mati oleh seorang daripada tiga suspek yang datang ke rumahnya di Kuantan, Pahang pada 10 November lalu.
  
STAFOC merupakan unit elit polis yang bersifat 'multi tasking' dalam mengurus dan menangani kes-kes jenayah berat, jenayah bersindiket, gangsterism, perjudian, pelacuran dan pemerdagangan manusia, yang dilancarkan pada 21 November lalu dan akan berkuat kuasa sepenuhnya bermula 1 Januari ini.- Bernama

Tiada ulasan: