Hudud


SHAH ALAM - Kerajaan perlu memperjuangkan pelaksanaan hukum hudud sama seperti isu kalimah ALLAH yang mencerminkan pegagangan akidah umat Islam.

Pengarah Jabatan Undang-Undang dan Hak Asasi Manusia (Juham), Ahmad Zamri As'ad Khuzaim berkata, dalam pelaksanaan hukum hudud, sepatutnya ia disokong dan tidak wajar dihalang sama sekali.

Beliau juga berkata, semua pihak perlu yakin, optimis dan bekerja secara professional di dalam penguatkuasaan perlaksanaan undang-undang hudud khususnya di negeri Kelantan.

"Sewajarnya, tiada dolak dalih lagi perlu diberikan oleh ahli-ahli Parlimen Islam di dalam hal ini.

“Sokongan terhadap perlaksanaan undang-undang ini adalah cerminan pegangan akidah Islamiah yang sering dilaung-laungkan oleh majoriti ahli Parlimen di pihak kerajaan, sepertimana di dalam isu kalimah ALLAH.

"Juham menggesa supaya perkara ini dapat dibentangkan segera di Parlimen serta mendapat sokongan ahli Parlimen yang majoritinya beragama Islam agar undang-undang ini dapat dipinda bagi membolehkan negeri Kelantan melaksanakan hudud," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Sebelum ini, media melaporkan, Kerajaan Kelantan akan memperuntukan RM 1 juta untuk melaksanakan hukum tersebut.

Susulan itu, ahli  Majlis Tertinggi Umno yang juga Ahli Parlimen Ketereh, Tan Sri Annuar Musa turut menyambut baik perkara tersebut dan menegaskan parti bukan Islam lain tidak perlu masuk campur dalam perkara tersebut.

Terbaru, Pas juga menyatakan akan membahaskan usul hukum hudud pada Muktamar Pas yang akan berlangsung pada 22 hingga 24 November ini.

Dalam pada itu, Ahmad Zamri menambah, Juham akan sedia mengembeling usaha dan kepakaran guaman untuk merelisasikan pelaksanaan undang-undang Islam itu di Kelantan.

"Juham telah memperhalusi perkara ini dari sudut undang-undang sedia ada dan melihat halangan ke arah perlaksanaan undang-undang hudud ini dapat di atasi dengan penuh berhemah dan profesional.

"Atas rasa tanggungjawab dan penuh iltizam, Juham bersedia memberikan bantuan khidmat guaman kepada Kerajaan Kelantan bagi membantu penguatkuasaan perlaksanaan undang-undang tersebut di  Kelantan," ujarnya lagi.