Sabtu, 30 November 2013

ADUN Sekinchan buat surat dermakan gaji tambahan untuk kebajikan

 


Exco kerajaan negeri Selangor, Datuk Teng Chang Kim, berkata Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor menyediakan borang untuk mereka yang berasakan kenaikan gaji anggota Dewan terlalu tinggi dan hendak diserahkan kepada badan kebajikan. Kenaikan gaji yang diumumkan oleh Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim pada Rabu menimbulkan pelbagai kritikan termasuk daripada partinya sendiri, PKR.

“(Adun) Sekinchan (Ng Suee Lim) dah buat surat, membenarkan Dewan serahkan (lebihan gaji) kepada badan kebajikan,” kata Pengerusi Jawatankuasa Tetap Kerajaan Tempatan, Kajian dan Penyelidikan itu kepada pemberita di Shah Alam, hari ini.

Katanya, DUN Selangor amat berbesar hati sekiranya surat berkenaan ditandatangani oleh pihak yang berpendapat kenaikan gaji ahli Dewan Selangor itu terlalu tinggi dan ingin menyerahkan lebihan kepada kerajaan negeri untuk disalurkan kepada badan kebajikan.

“Kami tuliskan surat, kalau ada yang tak tahu buat surat, Sekinchan dalam Dewan dah tunjukkan surat itu,” kata Teng.

Beliau membangkitkan tindakan Pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan Selangor (BBC), Mohamed Azmin Ali mempersoal perkara itu semalam, sedangkan ketika sesi perbahasan kenaikan berkenaan dilakukan di Dewan, tidak membuat sebarang bantahan.

“Tiada pihak yang bangkitkan (kenaikan gaji) di dalam Dewan. Malah ketika bacaan ketiga pun mereka ada di dalam Dewan.

“Kalau rasa terlalu tinggi perlu dibangkitkan dalam Dewan, jadi akan ada dalam hansard. Dia (Azmin) ada dalam Dewan bila kenaikan gaji dibacakan, dia ada dalam Dewan masa perkara itu diluluskan,” katanya.

Ditanya tujuan sebenar Azmin membangkitkan perkara itu di luar sidang DUN, Teng berkata:”Itu kena tanya dia.”

Sementara itu, Exco Hal Ehwal Pelancongan, Pengguna dan Alam Sekitar, Elizabeth Wong, berkata perkara kenaikan gaji ahli Dewan Selangor itu dimaklumkan ketika mesyuarat khas PKR hujung minggu lalu.

“Dalam mesyuarat itu kita diberitahu berkenaan kenaikan gaji,” katanya ketika ditemui di lobi DUN Selangor, di Shah Alam.

Ditanya sama ada Azmin turut berada dalam mesyuarat tersebut, Elizabeth bagaimanapun tidak pasti berhubung perkara itu.

“Saya tidak ingat,” katanya.

Azmin yang ditemui hari ini bagaimanapun enggan mengulas isu berkenaan, sebaliknya dilihat cuba mengelak pertanyaan daripada pemberita.

“Terima kasih. ‘No Comment’,” kata Azmin ketika ditemui sebelum sidang DUN berhenti rehat hari ini.

Malah, Azmin berkata, hubungan beliau dengan Menteri Besar “tersangat baik”.

Tiada ulasan: