Prof Dr Jayum Jawan Prof Dr Jayum Jawan
SHAH ALAM – [Dikemaskini] Penganalisis politik menasihati pimpinan tertinggi Umno Selangor supaya menampilkan calon muka baru menerajui kepimpinan peringkat bahagian dan cawangan.

Timbalan Ketua Kluster Politik, Keselamatan dan Hal Ehwal Antarabangsa Majlis Profesor Negara (MPN), Prof Dr Jayum Jawan berkata, Umno Selangor perlu mengetengahkan muka baru kerana pemimpin muka lama terbukti gagal selepas melalui penolakan dua kali berturut-turut oleh rakyat.

“Muka sedia ada mahupun kitar semula bukanlah taktik yang boleh diguna pakai untuk menawan hati rakyat Selangor yang disifatkan sofistikated.

“Sewajarnya semua jawatan dalam Umno di peringat cawangan dan bahagian patut dipertandingkan. Bagaimanapun, jawatan Pengerusi Perhubungan Umno Selangor dipilih oleh Perdana Menteri,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Dalam perkembangan sama, Jayum menegaskan untuk menghidupkan semula Umno di Selangor, pemilihan pimpinan baru harus berpotensi dan mempunyai rekod baik agar berupaya menakluki semula hati rakyat.

“Pilih muka baru, muka lama tak jalan dah. Ini terbukti melalui mesej daripada akar umbi Umno jelas tak suka dengan kepimpinan sedia ada. Oleh itu, suatu pembaharuan perlu dibawa oleh parti,” katanya.

Sementara itu, Ketua Kluster Governans, Perundangan dan Pengurusan Awam, Majlis Profesor Negara (MPN), Prof Dr. Nik Ahmad Kamal Nik Mahmood berkata, kewibawaan calon yang dipilih akan memacu kejayaan Umno dan BN pada PRU14 akan datang.

“Calon pemimpin yang dipilih di peringkat bahagian dan cawangan bakal membawa nama parti dalam PRU14. Kalau tidak bersih, cekap dan amanah akan membawa masalah kepada parti, mereka inilah tonggak penting pilihan raya akan datang.

“Oleh itu slogan bersih, cekap, amanah yang pernah diguna pakai sebelum ini perlu dipraktikkan semula untuk melihat masa depan BN pada PRU14. Selain kewibawaan calon pengalaman politik dan ke depan pastinya akan dipilih,” katanya.

Nik Ahmad Kamal berkata, dalam pada itu, pencapaian calon dalam PRU13 terutamanya yang mendapat kerusi selayaknya dipilih pada pemilihan ini dan mereka yang kalah tidak semestinya ditolak.

“Sesetengah calon itu berwibawa namun tidak dipilih oleh pengundi boleh juga ditempatkan sebagai calon. Bagaimanapun mereka yang bermasalah, prestasi tidak baik, amalkan kronisme perlu ditolak dalam pemilihan Umno kali ini.

“Umno Selangor dah dua kali ditolak pada PRU, oleh itu, untuk pemilihan kali ini calon-calon yang dipertandingkan diharap berupaya membawa kembali Selangor kepada BN,” katanya.

Beliau turut menjelaskan sekiranya akar umbi longgar susah untuk mendapatkan kemenangan.