Selasa, 27 Ogos 2013

Mayat Bekas Pemegang Biasiswa JPA Ditahan Di Jepun Berikutan Masalah Dokumen



PETALING JAYA: Mayat bekas pemegang biasiswa JPA, Goh Siow Chong, yang meninggal dunia di Amerika Syarikat, masih belum tiba kerana ia ditahan di Jepun berikutan masalah dokumen.

Ketua Pemuda MCA, Datuk Dr Wee Ka Siong berkata mayatnya yang sepatutnya tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur pada pukul 4.30 pagi semalam, kini sedang ditempatkan di Delta Airlines di Lapangan Terbang Narita sementara menunggu penyelesaian dokumen.

"Pihak berkuasa di Jepun sedang menunggu dokumentasi dari Delta Airlines sebelum mayat boleh dikeluarkan kepada MASkargo untuk dibawa ke sini. Delta Airlines telah menempah penerbangan berikutnya dari Narita pada pukul 10.30 pagi untuk tiba di sini pada 4.45 petang tetapi pelepasan kastam tidak diberi. Oleh itu, penerbangan itu juga terlepas," katanya.

Dr Wee berkata pegawai MASkargo kini sedang berunding dengan pihak berkuasa Jepun untuk mempercepatkan proses membawa pulang mayat Goh kembali ke Malaysia.

Goh, yang juga dikenali sebagai Manford, dari Universiti Rutgers di New Jersey meninggal dunia akibat komplikasi selepas pembedahan berikutan gangguan genetik yang jarang berlaku pada 17 Ogos.

Bapa Goh telah bergegas ke New Jersey apabila anaknya berada dalam keadaan kritikal. Bercakap kepada The Star, Dr Wee melahirkan kekecewaan kerana tiada siapa yang telah dimaklumkan mengenai masalah dokumentasi, termasuk keluarga Goh.

Ibu Goh, seorang penjual buah-buahan, dan kakaknya datang dari Melaka ke KLIA untuk menuntut mayat, menunggu dengan sia-sia sehingga kira-kira pukul 7.30 pagi.

Setiausaha khas Ketua Menteri Melaka Datuk Idris Haron juga berada di lapangan terbang.

Tiada ulasan: