Polis mahu jumpa MyWatch
Khalid (dua, kiri) dan Pemangku Ketua Polis Selangor, Datuk A Thaiveegan (kiri) pada sidang akhbar selepas menghadiri Program Ramah Mesra Ketua Polis Negara bersama penduduk Mentari Court, semalam.
 
PETALING JAYA - Polis Diraja Malaysia (PDRM) dalam proses mendapatkan kerjasama kumpulan pemerhati jenayah MyWatch berhubung pendedahan yang mengatakan polis di Negeri Sembilan dan Melaka dibayar sebanyak RM30,000 hingga RM50,000 oleh pengedar dadah yang ingin mendapatkan maklumat berhubung operasi polis.

Difahamkan maklumat berhubung perkara itu didakwa diperoleh daripada seorang pemberi maklumat yang juga bekas pengedar dadah dan pendedahan eksklusif itu disiarkan di laman sebuah portal Selasa lalu.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata, pihaknya berharap kumpulan MyWatch dapat bekerjasama dengan membantu polis bertemu dengan pemberi maklumat.

"Kita perlu jumpa pemberi maklumat itu dan temuduga dia terlebih dahulu bagi mengetahui cerita sebenar, sebelum mengambil sebarang tindakan," katanya pada sidang akhbar selepas menghadiri Program Ramah Mesra Ketua Polis Negara bersama Penduduk Mentari Court, di sini, semalam.

Menurut laporan yang dipetik daripada portal terbabit, pemberi maklumat itu akan membayar polis dalam jumlah tersebut pada setiap bulan dan apabila memperoleh maklumat berhubung operasi polis, dia akan menghentikan sementara perniagaan (jual dadah) dan bersembunyi sehingga dimaklumkan keadaan selamat.

Pemberi maklumat itu juga mendakwa selain wang, dia turut menaja percutian bagi polis yang berjawatan besar, selain memberi 'angpau' pada setiap musim perayaan.

Pemberi maklumat itu dikatakan aktif beroperasi selama tiga tahun dengan bantuan polis, sebelum dia dipenjarakan selama dua tahun.      

Dalam perkembangan lain, Khalid menggesa semua pihak khususnya yang suka memperlekeh kredibiliti PDRM untuk menerima dan menyokong undang-undang baru yang akan diwujudkan bagi menggantikan Akta Ordinan Darurat (EO) yang dimansuhkan sejak tahun 2011.

Sebelum ini, PDRM mengemukakan cadangan berhubung undang-undang baru seumpama EO kepada Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan draf pertama cadangan itu sudah dihantar ke Pejabat Peguam Negara untuk dipertimbangkan.

Khalid berkata, beliau bagaimanapun tidak dapat mendedahkan butir-butir cadangan mengenai undang-unadang baru itu kerana ia masih di peringkat perbincangan oleh KDN dan Peguam Negara.

"Biarlah butir-butir terperinci cadangan tersebut dibincangkan oleh kedua-dua pihak itu dulu dan saya rasa tidak kena untuk saya hebahkan perkara ini sekarang.

"Namun apa yang kita boleh katakan, ada dua alternatif tentang undang-undang yang kita cadangkan dan percaya jika diluluskan boleh menangani masalah jenayah khususnya jenayah keganasan yang banyak berlaku sejak kebelakangan ini," katanya.

Beliau berkata, pihak-pihak yang selalu mengatakan polis tidak buat kerja dan tidak melakukan apa-apa terhadap jenayah keganasan yang berlaku, diharap dapat memberi sokongan terhadap undang-undang baru yang akan dikemukakan.

"Kita harap puak-puak yang selalu cakap banyak tentang polis tidak melakukan itu atau ini, dapat beri sokongan demi kebaikan masyarakat.

"Ada sesetengah orang membangkang hanya sekadar untuk membangkang, tetapi kalau demi untuk kesejahteraan serta keselamatan masyarakat umum, kita harap mereka menyokonglah," katanya.

Sementara itu, dalam perkembangan lain, Khalid berkata, pihaknya dalam proses untuk mendapatkan kerjasama kumpulan pemerhati jenayah MyWatch berhubung pendedahan yang mengatakan polis di Negeri Sembilan dan Melaka dibayar sebanyak RM30,000 hingga RM50,000 oleh pengedar dadah yang ingin mendapatkan maklumat berhubung operasi polis.

Difahamkan maklumat berhubung perkara itu didakwa diperoleh daripada seorang pemberi maklumat yang juga bekas pengedar dadah dan pendedahan eksklusif itu disiarkan di laman
sebuah portal Selasa lalu.

Khalid berkata, pihaknya berharap kumpulan MyWatch ini dapat bekerjasama dengan membantu polis bertemu dengan pemberi maklumat.

"Kita perlu jumpa pemberi maklumat itu dan temuduga dia terlebih dahulu bagi mengetahui cerita sebenar, sebelum mengambil sebarang tindakan," katanya.

Menurut laporan yang dipetik dari portal terbabit, pemberi maklumat itu akan membayar polis dalam jumlah tersebut pada setiap bulan dan apabila memperoleh maklumat berhubung operasi polis, dia akan menghentikan sementara perniagaan (jual dadah) dan bersembunyi sehingga dimaklumkan keadaan selamat.

Pemberi maklumat itu juga mendakwa selain wang, dia turut menaja percutian bagi polis yang berjawatan besar, selain memberi 'angpau' pada setiap musim perayaan.

Pemberi maklumat itu dikatakan aktif beroperasi selama tiga tahun dengan bantuan polis, sebelum dia dipenjarakan selama dua tahun.