Ahad, 21 Julai 2013

Jalan Taman Kelana Idaman, Jalan Universiti, Dinaiktaraf Atasi Kesesakan


naik taraf jalan taman kelana idaman 01

PETALING JAYA : Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) akan melakukan beberapa pembinaan dan penaiktarafan beberapa jalan di bawah kawasan bandaraya berkenaan.

Ini termasuk pembinaan jalan alternatif di Taman Kelana Idaman iaitu jalan ke tempat letak kereta stesen LRT No.2 di Ara Damansara, Petaling Jaya.

Turut terlibat, menaiktaraf Jalan Harapan 17/17 dari Bulatan Universiti dan Jalan Semangat hingga ke Jalan Damansara.

Pengarah Kejuruteraan MBPJ, Ismail Shafie berkata, bagi projek di kawasan Taman Kelana, jalan baru sepanjang 400 meter akan dibina daripada permukaan terowong FAS bagi mengurangkan kesesakan di kawasan tersebut.

Ini bermakna penduduk di PJU 1A/4F perlu menuju ke Jalan PJU 1A/4C untuk menggunakan terowong FAS bagi merentasi Lebuhraya Baru Lembah Klang (NKVE).

Selain itu, bagi kawasan Jalan Universiti, fasa pertama menaiktaraf jalan ini telah siap pada bulan September 2011.

“Antara kerja yang dijalankan ialah menaiktaraf bulatan sedia ada kepada persimpangan lampu isyarat dan menaiktaraf persimpangan T kepada persimpangan lampu isyarat,” ujar Ismail.

Manakala bagi fasa kedua pula, kerja-kerja pelebaran jalan kepada tiga lorong dua hala akan dilakukan dan menaiktaraf persimpangan masuk-keluar ke Lebuhraya Sprint.

“Kontraktor yang berjaya dilantik akan memulakan kerja pembinaan dan projek ini dijangka siap keseluruhannya pada Julai 2014,” katanya lagi.

Beliau berkata demikian ketika sidang media pemakluman pembinaan jalan-jalan berkenaan di Bilik Gerakan, MBPJ di sini.

Turut hadir, Datuk Bandar Petaling Jaya, Datin Paduka Alinah Ahmad serta Adun Bukit Gasing, Rajiv Rishyakaran.

naiktaraf jalan pj jalan harapan 01

Tiada ulasan: