Rabu, 24 Julai 2013

Catatan Malam PRK Kuala Besut; Bila Menteri Naik Rumah Pengundi Waktu Malam

BULETIN ONLINE

Analisa melalui kajian yang dibuat oleh sebuah badan merumuskan kajian yang dilakukan berakhir 22 Julai, BN masih mendahului PAS untuk menang dalam pilihan raya kecil jika tiada sebarang tindak balas agresif oleh PAS pada pusingan akhir kempen PRK di Kuala Besut.

Che Long malam akhir

Namun, dalam tempoh 24 jam selepas kajian itu, mungkin keadaan sudah jauh berbeza.

Keadaan yang begitu terdesak sehingga dilaporkan, dua orang pemimpin utama Umno termasuk seorang menteri terpaksa naik ke rumah-rumah untuk memujuk dan cuba ‘membeli’ pengundi.

Sehingga malam ini, malam akhir sebelum mengundi, kegiatan ‘tawar menawar’ terus berlaku dan permainan ‘arus bawah’ terus berlangsung walaupun kegiatan kempen secara rasminya dihentikan tepat jam 12.00 malam.

Apa yang menarik pada PRK kali ini adalah, tiada kedengaran sebarang peristiwa berunsur ‘ganas’ yang sering berlaku pada siri-siri piliharaya sebelum ini.

Pihak keselamatan juga tidak pula mendabik dada dan membuat kesimpulan segera, dengan kehadiran ramai anggotanya, merupakan faktor menyebabkan suasana aman dan tenang pada PRK Kuala Besut.

Ada faktor lain pada ‘arus bawah’ yang telah menyumbangkan kepada ketenangan PRK Kuala Besut sehinggakan ramai rakan media yang berkata, inilah PRK yang paling ‘relax’ buat mereka.

Sesetengahnya sudah bersiap dengan tidak membawa kereta dan hanya menunggang motosikal ke Kuala Besut, untuk melicinkan liputan dalam ‘simpang siur’ jalan-jalan yang agak sempit di Kuala Besut ini.

Faktor Che Long

Asakan media pada awal kempen, sebaik selesai penamaan calon, cuba melunturkan kepercayaan orang Kuala Besut kepada ahli perniagaan yang dermawan itu.

Kesilapan penuturan kata-kata Che Long dalam sebuah klip video cuba dimanupulasi oleh ‘wartawan songsang’ yang hanya melaporkannya dari atas meja di Kuala Lumpur.

[Gambar - Che Long muncul dalam video rayuan akhir, pada malam sebelum mengundi PRK Kuala Besut]
Namun, ‘hanya jauhari yang mengenal manikam’ dan ternyata orang Kuala Besut lebih kenal batang tubuh Che Long dari mainan kata-kata media.

Fitnah terhadap Che Long hanya berlalu dan terlarut dalam suasana apabila kegigihan beliau bergerak menemui para pengundi secara bersemuka.

Tindakan Che Long yag sering berjalan sendirian tanpa gerombolan pasukan kempen menghairankan pihak media dan orang ramai sehingga ada yang bertanya sinis dan memandang ‘lekeh’.

Sebaliknya, bergerak secara ‘solo’ itu memberikan kesempatan kepada Che Long menemui pelbagai kumpulan masyarakat tanpa disedari oleh pihak musuhnya.

Ia diakui oleh kajian oleh badan terbabit yang merumuskan Che Long lebih dikenali oleh pengundi dan penduduk Kuala Besut berbanding calon BN Tengku Zaihan Che Ku Abd Rahman – yang cuba dipopularkan sebagai Abe Ku.

Peratusan responden yang memihak Che Long sebanyak 71.6 peratus jauh meninggalkan Abe Ku yang hanya mendapat 14.2 peratus.

Luar Dugaan

Sebaik naik dari jeti, sekembalinya dari Pulau Perhentian petang Selasa, sekumpulan kaum Tionghua sedang berkumpul di pekan Kuala Besut mengunggu ketibaan Che Long.

Walaupun diantara mereka memakai baju ‘dacing’, mereka menuding ke atas apabila ditanya mereka akan mengundi apa.

Rupa-rupanya mereka menunjukkan ‘bulan purnama’ 15 Ramadhan yang sedang mengambang di langit!
Sambutan luar biasa, merentasi pelbagai lapisan masyarakat Kuala Besut terhadap Che Long membenarkan dapatan kajian yang menyatakan 51.2 penratus responden misalnya bersetuju bahawa Che Long adalah seorang peniaga yang cukup dermawan manakala 65.1 peratus menerima Che Long sebagai seorang yang ramah dan mudah mesra.

Bukan sahaja komuniti dipermukaan yang menyokong Che Long, malahan kumpulan yang dianggap ‘gelap’ memberikan sokongan padu kepada calon PAS, yang ramai tidak mengetahui nama sebenarnya adalah Endut @ Azlan Yusof

Tiada ulasan: