Selasa, 23 Julai 2013

Apa dah jadi dengan Pusat Kebudayaan di Kampung Baru

 
 Oleh Syed Imran
 
 Orang sering memperkatakan mengenai pembangunan Kampung Baru, Kuala Lumpur. Sebuah perbadanan ditubuh untuk tujuan itu tetapi kita belum dapat melihat sebarang kemajuan. Kita sedar banyak masalah perlu ditangani terutama soal pemilikan tanah yang dilaporkan ada yang tersenarai sehingga berpuluh nama sebagai 'tuan punya'.

Buat seketika, kita lupakan soal pembangunan menyeluruh Kampung Baru tetapi menumpukan kepada persoalan apa sudah jadi dengan pembangunan sebuah pusat kebudayaan dan kesenian  bernilai kira-kira RM40 juta di tapak bekas pasar malam Jalan Raja Muda Musa?
Mungkin Teuku Adnan Teuku Mansor yang kini Menteri Wilayah Persekutuan ada jawabannya kerana dia sendiri hadir apabila  Perdana Menteri (ketika itu) Tun Abdullah Ahmad  membuat pengumuman mengenai pembangunan tersebut. Ku Nan ketika itu Menteri di Jabatan Perdana Menteri.
Menurut laporan media, selepas lawatannya pada 4 Januari 2004, Abdullah menyatakan bahawa Kompleks Pusat Kebudayaan dan Makanan Antarabangsa itu akan dibina sebaik siasatan mengenai punca kebakaran yang berlaku pada Januari 2004 itu selesai.  Kebakaran itu membabitkan 35 unit rumah kedai yang didiami 38 keluarga.
Abdullah juga berkata kompleks berkenaan akan dijadikan sebagai contoh kepada projek pembangunan menyeluruh yang dirancangkan oleh Dewan Bandar Raya Kuala Lumpur (DBKL) untuk Kampung Baru.
Kompleks yang dicadangkan itu diberitakan akan menempatkan sebuah muzium mini, kompleks membeli-belah dan pusat kebudayaan makanan yang akan dimanfaatkan oleh lebih 100 kedutaan asing yang terdapat di Kuala Lumpur.
Rancangan DBKL itu memang hebat tetapi kita ingin tahu apa sudah jadi dengan apa yang dijanjikan itu?
http://kudaranggi.blogspot.com

Tiada ulasan: