Khamis, 20 Jun 2013

Skim Banteras Vandalisme Di 30 Kawasan Flet Kos Rendah pada 2014


skim seroja

SHAH ALAM : Sebanyak 30 kawasan pangsapuri kos rendah sekitar negeri akan dipilih untuk menyertai Skim Keselamatan Kejiranan Pangsapuri Negeri (Seroja) bagi tahun 2014.

Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Peneroka Bandar, Iskandar Samad berkata Kerajaan Negeri menerima permintaan yang tinggi untuk skim itu dan ia dijangka akan dilaksanakan di lima kawasan pada tahun ini.

“Kita akan mengenal pasti kawasan-kawasan itu. Sekiranya lima kawasan itu berjaya dilaksanakan sebelum akhir tahun ini, kita akan teruskan ke 30 kawasan itu tanpa menunggu tahun 2014,” katanya dalam sidang media selepas Majlis Mesyuarat Exco, di Bangunan SUK, di sini.

Iskandar menambah setiap kawasan pangsapuri yang menyertai skim itu akan menerima geran maksimum RM 10,000 yang diberi kepada Badan Pengurusan Bersama (JMB) atau Perbandaran Pengurusan (MC) untuk program keselamatan dan latihan.

Selain itu, Kerajaan Negeri juga akan memberi peralatan keselamatan seperti cotar, vest dan lampu suluh serta sumbangan kepada penduduk yang ditimpa musibah ketika melakukan rondaan.

Beliau berkata Kerajaan Negeri yakin skim itu dapat  membanteras kejadian vandalisme di pangsapuri-pangsapuri kos rendah.

“Perbuatan vandalisme menjadi beban kepada penduduk, contohnya di Pangsapuri Taman Indah Permai, Klang.

“Dimana lif-lif yang dibaiki oleh Kerajaan Negeri dengan kos lebih RM600,000 sudah rosak dalam masa satu tahun sahaja, jadi skim ini amat penting,” katanya.

Tiada ulasan: