Sabtu, 25 Mei 2013

Majlis Peguam: Tindakan keras terhadap perbezaan pendapat menunjukkan demokrasi Putrajaya merosot

TERKINI 
THE MALAYSIAN INSIDER
 
KUALA LUMPUR— Tindakan pentadbiran Najib untuk menutup mulut pengkritik melalui kekerasan memberikan isyarat negara kembali ke era autokratik dan fasisme, kata Majlis Peguam hari ini dan menambah ianya menyebabkan impian kerajaan menjadikan negara sebagai demokrasi kelas dunia menemui kegagalan.

Presiden Majlis Peguam Christopher Leong mempersoalkan komitmen Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak untuk memberikan kebebasan lebih besar untuk sebuah negara maju yang benar-benar demokratik selepas pilihan raya 5 Mei.

“Ujian kepada demokrasi tulen adalah untuk membenarkan kata-kata diungkapkan walaupun kita tidak bersetuju dengannya,” kata Leong dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau mengatakan penangkapan pemimpin pembangkang, wakil rakyat, aktivis dan penyokong yang mengadakan acara bakar lilin dalam perhimpunan aman dan rampasan akhbar pembangkang bercanggah dengan ikrar pilihan raya Najib.

Leong membangkitkan pihak berkuasa telah menunjukkan sikap partisan dan sambil lewa dalam kegagalan mereka untuk bertindak terhadap kes-kes jelas menghasut di mana penyokong agama dan kumpulan sayap kanan telah membuat kenyataan provokatif yang mempunyai kecenderungan menghasut.

Untuk menyokong kenyataannya, beliau menamakan Presiden Perkasa Datuk Ibrahim Ali yang mencadangkan agar kitab injil berbahasa Melayu dibakar, Naib Presiden Perkasa Datuk Zulkifli Noordin dan ahli akademik Cina Muslim Ridhuan Tee Abdullah, dimana kedua-duanya dikatakan menghina penganut agama Hindu dan bekas Hakim Mahkamah Rayuan Datuk Mohd Noor Abdullah, memberikan amaran tentang tindak balas Melayu terhadap pengkhianatan Cina.

Leong juga mengingatkan Najib juga telah membuat kenyataan perkauman apabila mengatakan “tsunami Cina” sebagai punca prestasi buruk Barisan Nasional (BN) di peti undi, serta menambah kenyataan perdana menteri itu disambut oleh akhbar milik Umno Utusan Malaysia.

“Penangkapan baru-baru ini, pendakwaan dan rampasan oleh pihak berkuasa adalah manifestasi tingkah laku regresif dan tidak demokratik.

“Ia menyebabkan kepercayaan yang sudah meluas diadakan bahawa terdapat hubungan yang tidak sihat simbiotik antara polis disatu pihak, dan Kerajaan di pihak yang lain,” kata beliau sambil menambah, “Dalam bahasa yang mudah, 'Anda melindungi saya, saya mempertahankan anda. “

Beliau menegur pihak berkuasa kerana menggunakan taktik keras untuk mengekang perbezaan pendapat, dan untuk membuat kesimpulan rasa tidak puas hati orang ramai hanya boleh diluahkan melalui cara yang ganas.

“Adalah salah untuk menganggap bahawa panggilan untuk menggulingkan kerajaan semestinya hanya dengan cara ganas.

“Seperti perbezaan pendapat dan pembangkang mungkin tidak enak, ini tidak harus dianggap sebagai jenayah dan disenyapkan, tetapi membalas dengan terbuka dan perbahasan sihat, pembaharuan dan perubahan yang konkrit,” kata peguam itu.

Disebabkan penyebaran undi yang tidak sekata di pelbagai kawasan di seluruh Malaysia, di mana pembangkang telah label sebagai manipulasi persempadanan semula kawasan pilihan raya, BN menang dengan hanya di bawah 48 peratus daripada undi popular berbanding pembangkang Pakatan Rakyat (PR) yang mendapat 51 peratus.

Akan tetapi BN mendapat 133 kerusi Parlimen atau 60 peratus daripada 222 kerusi yang dipertandingkan.
Keputusan pilihan raya 5 Mei telah menyebabkan beberapa siri protes di seluruh negara yang digelar sebagai perhimpunan “Black 505.”

Semalam, ahli Parlimen Batu PKR Chua Tian Chang, ahli PAS Tamrin Ghafar dan aktivis Haris Ibrahim ditahan kerana menghasut dan di bawa ke balai polis Jinjang untuk disoal siasat dan penahanan, difahamkan penahanan tersebut dilakukan dibawah seksyen 4(1)(c) Akta Hasutan dan seksyen 124 Kanun Keseksaan.

Ketiga-tiga dibebaskan hari ini oleh kerana Majistret tidak membenarkan polis mendapatkan perintah reman.

Ketiga-tiga dipercayai ditahan kerana pengelibatan dalam sebuah forum pada 13 Mei terhadap keputusan pilihan raya umum lalu.

Individu pertama yang ditahan akibat forum itu dan didakwa kerana menghasut adalah aktivis mahasiswa, Adam Adli Abdul Halim di kompleks mahkamah Jalan Duta pagi semalam.

Lelaki berumur 24 tahun itu mengaku tidak bersalah dan dibebaskan dengan ikat jamin RM5,000 dan perbicaraannya ditetapkan bermula pada 2 Julai.

Tiada ulasan: