Khamis, 30 Mei 2013

Hanya yang bersih layak membersihkan yang lain

Daim Zainuddin kembali aktif memberikan komen tentang keputusan pilihanraya 13 yang baru lalu. Daim yang pada awalnya meramalkan bahawa BN akan hanya mengekalkan kerajaan NS, Pahang dan Johor sahaja kini jelas tidak menjadi. Beliau tidak lagi dianggap ‘dukun’ dan ‘pawang’ yang hebat seperti yang dianggap oleh ramai sebelum PRU yang lalu.

Daim berkata jika orang bertanya, saya akan meminta Najib diketepikan kerana kegagalannya mempertahankan kewibawaan BN yang hanya mendapat 133 kerusi sahaja. Daim beranggapan bahawa semua penasihat Najib yang ramai-ramai itu sepatutnya dipecat kerana kegagalan itu. Daim mengakui bahawa beliau telah menasihatkan supaya Najib jangan pedulikan kaum Cina dalam siri kempen beliau (Najib) kerana kaum Cina sudah menunjukkan keengganan mereka menyokong BN.

Daim selanjutnya berkata apa yang sepatutnya Najib tumpukan ialah kepada kawasan-kawasan yang BN telah tewas dengan tipis di samping menjaga kawasan-kawasan yang BN telah menang dalam PRU 2008 dahulu. Bagi Daim adalah membazirkan wang sahaja memberikan tumpuan terhadap kaum Cina kerana mereka sudah membelakangkan BN dengan jelas.

Pandangan Daim ini jelas-jelasnya menunjukkan betapa kuatnya jiwa perkauman beliau dan jika inilah nasihat yang diambil oleh Najib atau sesiapa pun maka tidak salahlah tanggapan banyak pihak yang BN itu adalah parti yang rasis. Itulah sebabnya saya selalu menganggapkan yang BN sudah ketinggalan zaman bagi rakyat dan negara ini. Pandangan Daim itu menambahkan bukti lebih jelas lagi yang BN itu adalah parti yang tidak mampu memimpin rakyat keseluruhannya tetapi hanya memimpin sebahagian daripada kaum Melayu dan Bumiputra sahaja.

Tetapi yang paling menarik, ialah perbezaan pandangan Dr Mahathir yang mahukan Najib berhenti jika keputusan PRU 13 yang baru selesai ini lebih buruk dari keputusan PRU12 yang dipimpin oleh Abdullah Badawi pada 2008 dahulu. Jika Daim mahukan Najib bersara dan memberikan tugas berat ini kepada Muhyiddin, Mahathir sebaliknya mahukan Najib kekal kerana dalam UMNO sudah tiada lagi pilihan dalam UMNO lagi.

Pandangan kedua-dua ‘warlords’ UMNO ini berbeza dan bagi saya kedua-dua mereka ini tidak perlu lagi memberikan nasihat kepada pucuk pimpinan UMNO. Pasangan kembar Mahathir/Daim inilah yang menjadi penyebab besar kenapa keadaan UMNO itu menjadi keadaan sebegini sekarang ini. Mereka berdua inilah yang menyumbang kepada melekatnya stigma rasuah dan salahguna kuasa dalam UMNO itu.

Lagipun tidak ada sesiapa yang berada dalam pimpinan UMNO sekarang menerima apa-apa pandangan dari kedua-dua ‘warlords’ UMNO ini. Pertamanya, kedua-dua ini mempunyai agenda peribadi sampai ke mati. Keduanya, tidak ada siapa dalam barisan kepimpinan UMNO itu layak menerima nasihat lagi kerana bagi pandangan ramai, mereka sendiri tidak akan dapat dan berupaya untuk memperbaiki keadaan UMNO itu lagi.

Pendeknya, penasihat-penasihat ini tidak layak memberikan apa-apa nasihat kepada mereka yang tidak perlu dinasihatkan lagi. Ia akan menjadi seperti si buta menasihati si pekak sahaja. Sebaliknya kedua-dua pihak ini perlukan nasihat, baik Daim/Mahathir mahupun keseluruhan kepimpinan MT UMNO itu.

Nasihat untuk kedua-dua belah pihak ini ialah supaya mereka membuka minda dan memberikan laluan kepada pihak yang ketiga yang berpengalaman untuk menyusun sebuah negara yang baru dalam semua bidang bagi menjaga kestabilan negara dalam jangka panjang.

Dalam keadaan sebegini rupa adalah tidak ‘viable’ bagi mana-mana pihak yang sedang bertentangan untuk mendapatkan mandat kerana di pihak yang membangkang pun masih terlalu banyak isu yang perlu mereka selesaikan. Bagi pendapat saya mewujudkan pentadbiran dalam sebuah negara baru yang disusun dari mula adalah amat penting.

Kita bukannya tidak ada pengalaman membaharui negara ini. Ia telah dilakukan oleh pimpinan kita pada selepas masalah bertembungan di antara kaum berlaku pada 1969 dahulu. Apa yang berlaku pada 1969 dahului serupa dengan apa yang berlaku sekarang. Perbezaannya hanyalah dalam kemelut sekarang ia tidak akan membabitkan pertumpahan darah di antara kaum kerana semua kaum tertumpu untuk melihat sebuah negara yang bersih daripada rasuah dan berbagai-bagai elemen buruk.

Masalah yang sedang kita hadapi sekarang bukan boleh diselesaikan dengan kumpulan ini dapat menumpaskan kumpulan yang itu. Kalau masih lagi kita memikir dalam kotak seperti yang lazim kita lakukan sekarang ini, maka tidak akan ada perubahan yang berlaku. Masalah akan tetap sama kerana dari segi sikap dan persepsi masing-masing yang sedang bertempur politik tidak ada banyak perbezaan dan jika salah satu daripada dua pihak yang mendapat mandat sekali pun.

Masalah yang asas bagi kita untuk mendapatkan siasah yang betul dan menepati piawaian sebagai sebuah negara demokrasi yang tulen. Apabila seseorang itu sudah matang pemikirannya mereka akan sedar bahawa berdemonstrasi dan berhimpun dengan hiruk pikuk itu tidak akan jumpa penyelesaiannya. Kita anggap sahaja negara kita sebagai negara baru dan biarlah mereka yang mempunyai ‘magnanimity’ yang tinggi memulakan sebuah negara yang seolah-olah sebuah negara yang baru merdeka.

Tidak payah kita memaki hamun di antara satu dengan lain dengan menggunakan bahasa yang kesat seperti manusia yang tidak mempunyai emak bapak. Mereka yang terlalu biasa dengan maki hamun itu adalah daripada orang yang terlalu kosong dan fakir jiwa mereka.

Jiwa yang panas itu adalah jiwa manusia yang tidak aman dan tenteram pemikiran mereka. Ini merupakan pandangan saya dan saya tidak mampu untuk menulis pemikiran orang lain.

Saya tidak pernah menegah orang lain berfikir macam mana sekali pun, maka saya juga tidak mahu berkelahi oleh kerana pemikiran saya pula. Hormati pandangan saya seperti saya menghormati pandangan orang lain. Saya tidak pernah memaki hamun mereka yang tidak sealiran pemikiran dengan saya. Kalau saya luahkan rasa tidak bersetuju dengan pandangan mana-mana pihak pun tidak pernah saya memaki hamun dan menggunakan bahasa yang kotor untuk menundukkan pihak yang tidak sealiran dengan saya itu.

Kita sedang hidup pada zaman kemajuan dan adalah penting bagi kita menilai cara kita berfikir samada sesuai dengan keadaan masa dan zaman sekarang ini.

Memaki hamun seorang yang mempunyai pemikiran yang berbeza dengan kita itu hanya lazim kita dengar berlaku pada zaman batu dahulu sahaja.

Tiada ulasan: