Ahad, 31 Mac 2013

PR Tidak Mahu Media Pemfitnah


Oleh Idris Hj Ahmad

Kenyataan Ketua Pegawai Eksekutif Institut Akhbar Malaysia (MPI), Datuk Chamil Wariya, menuduh PR berjanji untuk menghapuskan  semua undang-undang berkaitan media massa satu kenyataan yang karut.  Pengampu media Umno cuba mengalih isu. Nanti mereka  boleh tuduh pula PR tidak perlu mahkamah dan polis serta SPRM, kononnya atas alasan kebebasan. 

Bilakah pemimpin PR yang mendakwa tidak perlu langsung kepada undang-undang untuk kawal media?. Apa yang ditentang ialah terlalu mengawal maklumat, walau pun untuk kepentingan awam. Misalnya penyelewingan di dalam pemberian kontrak sehingga merugikan rakyat seperti amalan kerajaan BN pada hari ini yang sudah menjadi rahsia umum, yang didedahkan oleh Laporan Ketua Audit Negara.

Tidak munasabah PR hendak menghapuskan undang-undang media. Jika tidak ada undang-undang, maka  penyebar fitnah akan melampau. PR bukan sahaja hendak betulkan media, malahan hendak betulkan seluruh sistem yang sudah rosak angkara BN selama 55 tahun. Pengampu media yang menjadi penyebar fitnah juga akan disekolahkan semula supaya memahami etika kewartawanan.
Yang paling kelakar ialah mereka mendakwa

pelbagai fitnah dan tohmohan mudah dilemparkan jika tidak ada undang-undang yang mengikat penyebaran maklumat.  Etika kewartawanan tidak lagi bermakna dan pemilikan media massa oleh pihak asing yang berniat jahat terhadap negara juga mungkin berleluasa.

Kenyataan ini seolah-olah meludah ke muka media pro Umno yang melakukan fitnah tanpa mengira hukum agama dan undang-undang. Lebih-lebih lagi di musim pilihanraya.  Mereka bertindak demikian kerana mereka sedar mereka akan dibela dan disediakan dana saman fitnah oleh bos-bos Umno.

Dakwaannya lagi  media di negara ini tertib kerana ada undang-undang. Satu  kenyataan yang lucu daripada pengampu Umno seolah-olah macam dia berbicara dengan rakyat Malaysia yang buta mata. Apakah laporan di dalam Utusan Malaysia itu tertib dan berakhlak? Contohnya isu video kononnya gambar  DS Anuar Ibrahim yang disiarkan oleh media Umno. Layakkah akhbar ini yang sampai di sekolah-sekolah dibaca oleh pelajar yang mentah dari segi hubungan seks.

Tiada ulasan: