Rabu, 6 Mac 2013

NGO desak ekstradisi Jamalul Kiram

SINAR HARIAN

Sabah diceroboh
Sabah diceroboh
 
KUALA LUMPUR - Pelbagai pihak hari ini meminta Kementerian Luar mendesak kerajaan Filipina menyerahkan Jamalul Kiram III untuk dibicarakan di negara ini kerana dipercayai telah mengarahkan pencerobohan bersenjata di Sabah sehingga mengorbankan lapan anggota polis Malaysia.

Presiden Persatuan Peguam-Peguam Muslim Malaysia (PPMM) Datuk Zainul Rijal Abu Bakar berkata, walaupun Jamalul Kiram tidak menyertai pencerobohan di Lahad Datu dan berada di Filipina, namun sejak peristiwa itu, dia menunjukkan sokongan melalui beberapa kenyataan.

"Jamalul Kiram tidak menyertai pencerobohan di Lahad Datu, namun ia tidak bermakna dia tidak buat kesalahan sebab dalam undang-undang kita, dia tetap bersubahat melakukan satu kesalahan," katanya ketika dihubungi Bernama.

Beliau berkata, adalah wajar jika kerajaan memohon Filipina mengekstradisi Jamalul Kiram, yang mendakwa dirinya 'Sultan Sulu', untuk dibicarakan di mahkamah negara ini.

Penganalisis politik Profesor Madya Datuk Zainal Abidin Borhan pada dasarnya bersetuju dengan desakan itu, namun mahu pertuduhan kukuh berlandaskan undang-undang dikaji terlebih dahulu.

"Pakar undang-undang di Pejabat Peguam Negara dan Kementerian Luar perlu main peranan dalam hal-hal diplomasi dan mengkaji hal berkaitan undang-undang antarabangsa supaya pertuduhan kukuh dapat dibuat," katanya.

Mahu tindakan sewajarnya diambil terhadap Jamalul Kiram, bekas Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Tan Sri Zaman Khan berkata pencerobohan itu mengakibatkan kekejaman di wilayah berdaulat, dan ini tidak boleh diterima.

"Tindakan itu begitu ganas, ia dilakukan dengan mendapat sokongan daripada Jamalul Kiram, dan sokongan itu membawa kepada kematian lapan anggota polis walaupun pada hakikatnya polis telah menawarkan untuk berunding," jelasnya.

Dekan Kolej Undang-Undang dan Perhubungan Antarabangsa Universiti Utara Malaysia Profesor Madya Dr Ahmad Marthada Muhamed pula berkata dari sudut hubungan diplomatik, kerajaan Malaysia boleh meminta kerajaan Filipina mengekstradisi Jamalul Kiram.

Dalam pada itu, Presiden Persatuan Pegawai Kanan Polis Bersara (Respa) Datuk Mohamad Jamil Mohamad Hassan bersetuju supaya peruntukan undang-undang antarabangsa dikaji, terutama yang melibatkan soal ekstradisi.

Sementara  itu, Kesatuan Kebangsaan Pekerja-pekerja Bank (Nube) juga mengecam insiden di Lahad Datu, Sabah sambil menyifatkan tindakan membakar foto Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak oleh penunjuk perasaan di Manila semalam sebagai tindakan yang tidak boleh diterima.

"Nube kecewa dan marah apabila melihat imej rakyat Filipina membakar poster perdana menteri kita," kata Setiausaha Agungnya, J Soloman yang turut menyifatkan pencerobohan oleh sekumpulan rakyat Filipina tidak boleh diterima sama sekali.

"Membakar imej perdana menteri kita satu lagi perbuatan mempersoalkan kedaulatan negara kita dan semua rakyat Malaysia tidak kira pegangan politik harus mengecam tindakan sedemikian," katanya lagi.

Tiada ulasan: