Rabu, 20 Mac 2013

MB Terengganu takut kepada imam-imam masjid?




Oleh Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi 

Sikap ‘gelabah’ dan ‘ketakutan’ Menteri Besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Said terserlah sekali lagi apabila beliau bertindak mengecam imam-iman masjid yang dikatakan menyokong Pakatan Rakyat. Ketika berucap di majlis penyampaian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) di Kemaman, beliau berkata perbuatan itu tidak sepatutnya berlaku kerana imam terbabit bertugas dengan kerajaan dan sepatutnya mengikut dasar kerajaan negeri

 Beliau juga berkata, imam adalah orang yang  sepatutnya menjadi contoh dan jika mereka terpengaruh dengan sikap pembangkang seperti PAS, ia akan menjurus kepada lebih banyak perpecahan kerana parti itulah menyebabkan umat Islam berpecah-belah ketika ini.

 Sehubungan dengan itu, beliau juga telah mengarahkan Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (Maidam) agar mengambil tindakan tegas terhadap mana-mana imam di bawahnya yang dikenal pasti menyokong pembangkang.  Beliau berkata; "Kita harap Maidam dapat ambil tindakan kepada imam yang terlibat…Imam yang bekerja dan mendapat gaji daripada kerajaan, dan pada masa yang sama menentang kerajaan dengan berceramah di pihak pembangkang, adalah satu perbuatan yang keterlaluan".

 Amaran dan kecaman Menteri Besar Terengganu terhadap imam-imam yang tidak menyokong pimpinan beliau bukanlah suatu yang mengejutkan. Beliau juga kini dilihat terlalu gelabah dan amat bimbang dengan sikap ramai kalangan penjawat awam yang secara terbuka mengkritik kepimpinan beliau. Ketika berucap pada Majlis Ramah Mesra Pegawai Tadbir Negeri (TCS) pada tahun lepas, beliau berkata; “Penjawat awam dilantik oleh kerajaan yang memerintah pada hari ini. Mereka perlu menghormati dan melaksanakan
amanah yang diberikan dengan tanggungjawab, bukan bertindak hentam kerajaan...dan wujudnya kerajaan hari ini adalah hasil kejayaan Umno/BN dan bukannya bergantung kepada mana-mana
pihak”.

Ya, memang menjadi etika setiap Penjawat Awam termasuk para Imam-imam dalam sistem demokrasi di mana-mana negara sekalipun agar mereka menjalankan tugas secara telus dan beramanah kepada ‘government of the day’ atau ‘kerajaan yang memerintah’. Akan tetapi, para-para Imam juga bertanggungjawab melaksanakan tuntutan ’amar makruf nahi mungkar’ dengan menolak kemungkaran, salah guna  kuasa dan rasuah lebih-lebih lagi yang dilakukan oleh mereka-mereka yang diberikan amanah untuk memimpin.

Namun yang lebih penting, mana-mana kerajaan yang memerintah tidak boleh sekali-kali memaksa mana-mana Imam dan Penjawat awam untuk menyokong dan mengundi mereka dalam pilihanraya. Mereka mempunyai hak dan kebebasan untuk memilih mana-mana parti dan wakil rakyat yang
diyakini boleh memimpin menjadi kerajaan. Ini adalah hak ‘berpolitik’ mereka yang tidak boleh diganggu-gugat oleh mana-mana pihak termasuk Menteri Besar sendiri.


Cuma di negeri Terengganu ‘Darul Iman’ ini,  timbul persoalan besar, apakah Imam-imam yang dilantik oleh kerajaan Umno/BN sahaja yang diminta untuk menjalankan tugas secara telus dan  beramanah? Bagaimanakah pula dengan pemimpin-pemimpin Umno/BN yang telah diberikan amanah untuk memimpin kerajaan Terengganu dan dilantik oleh rakyat setiap empat atau lima tahun melalui peti undi dan pilihanraya? Apakah mereka juga tidak terlepas daripada menjalankan tugas dengan telus dan beramanah?

Di Terengganu, semua kalangan kini sedang menilai dengan teliti corak kepimpinan Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Said serta kerajaan Umno/BN yang memerintah. Setiap Imam dan Penjawat Awam Terengganu mampu membuat pertimbangan dengan jelas prestasi dan legasi kepimpinan Menteri Besar Ahmad Said dan kerajaan Umno/BN yang memerintah sekarang.

Lihat sahajalah bagaimana kehidupan golongan rakyat bawahan yang rata-rata miskin dan hidup bergantung kepada ‘subsidi’. Sebaliknya hasil kekayaan Terengganu banyak mengalir kepada mereka yang berkepentingan dan pembaziran yang amat ketara. Sebagai contohnya, pembangunan ‘tempang’ yang hanya mementingkan ‘untung’ semata-mata telah mengakibatkan satu demi satu perkampungan tradisi masyarakat Melayu di bandar seperti di Tanjung, Paya Keladi, Ladang dan kini di Cabang Tiga hilang dalam sekelip mata. Rasuah dan salah-tadbir juga telah mengakibatkan Stadium Sultan Mizan yang bernilai hampir RM300 juta runtuh dan tidak dapat digunakan sehingga sekarang.

Begitu juga dengan perbelanjaan tahunan di bawah kepimpinan Menteri Besar Ahmad Said yang dilihat ‘berbelanja mewah’ dengan perbelanjaan tahunan memelihi RM2 bilion setiap tahun. Apakah bajet besar ini telah banyak memberi manfaat kepada rakyat Terengganu yang rata-rata miskin dan masih mengharapkan bantuan kebajikan dann dana khas? Pada waktu yang sama mereka-mereka yang miskin ini juga terpaksa menanggung bebanan kos kehidupan harian yang amat memeritkan mereka dan keluarga.

Ya, setiap empat atau lima tahun ‘rakyat’ yang akan menjadi penentu. Pilihanraya dan demokrasi jugalah yang akan menentukan siapa dan parti manakah yang akan memegang tapuk pemerintahan negeri Terengganu ‘Darul Iman’ ini. Saya yakin setiap penjawat awam termasuk imam-imam yang
mempunyai sifat terpuji seperti amanah dan bertanggungjawab tidak akan menyokong dan memilih mereka yang korup, angkuh, bobrok, dan rakus dalam kepimpinan dan pentadbiran mereka.

* Penulis ialah Penolong Setiausaha Agung PAS merangkap Adun Batu Burok

Tiada ulasan: