Ahli Jawatankuasa PAS Pusat Mazlan Aliman hari ini memfailkan permohonan di Mahkamah Tinggi Johor Bahru bagi membatalkan saman yang dikemukakan Ahli Parlimen Pengerang, Datuk Seri Azalina Othman Said berhubung dakwaan kenyataan berunsur fitnah.
  
Permohonan Mazlan menerusi peguam Mohd Harris Al Hajj Abdullah itu disebut di hadapan Hakim Datuk Abdul Rahman Sebli di dalam kamar.
  
Mazlan dan peguam plaintif, Intan Azlina Mazlan, turut hadir di mahkamah.
  
Pada 20 Disember lepas, Azalina memfailkan saman terhadap Mazlan yang juga Presiden Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (ANAK) kerana mengeluarkan kenyataan berunsur fitnah berhubung projek Pembangunan Bersepadu Penapisan Minyak dan Petrokimia (Rapid) Petronas di Pengerang, Kota Tinggi semasa Perhimpunan Hijau 930 di Dataran Sungai Rengit, Pengerang, 30 September lepas.
  
Mazlan dalam ucapannya semasa perhimpunan terbabit mendakwa Azalina mempengaruhi Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Razak untuk memilih Pengerang bagi menjalankan projek Rapid itu.

Azalina mendakwa kenyataan Mazlan itu telah mencemarkan reputasinya sebagai anggota Parlimen dan nama baiknya juga telah terdedah kepada kebencian, penghinaan dan cemuhan.
  
Dalam pernyataan tuntutannya, plaintif menuntut defendan memohon maaf umum selain ganti rugi bagi fitnah termasuk ganti rugi khas melampau dan teladan, injunksi menahan defendan menerbitkan perkataan memfitnah, faedah ke atas gantirugi serta kos.
  
Ketika ditemui pemberita, Mohd Haris berkata permohonan bagi membatalkan saman itu dibuat dengan alasan kenyataan defendan pada perhimpunan terbabit tidak berunsurkan fitnah.
  
"Apa yang dikatakan oleh Mazlan lebih bersifat pujian kepada Azalina sebagai anggota Parlimen yang berjaya membawa pembangunan ke kawasannya dan ia bukan satu fitnah," kata Mohd Harris.
  
Beliau berkata Abdul Rahman menetapkan 11 April ini untuk hujahan kes.- Bernama