Isnin, 18 Mac 2013

Lebih Banyak Keluarga Bakal Terima Bantuan Tambang Bas Sekolah


xavier UPSR tambang bas andalas mac17 03

KLANG  : Sambutan menggalakkan daripada ibubapa terhadap bantuan tambang bas sekolah menyebabkan Kerajaan Negeri bercadang untuk memperluaskan skim tersebut di kalangan keluarga berpendapatan rendah.

Bantuan subsidi tambang bas sekolah itu adalah salah satu program yang dilaksanakan Kerajaan Negeri sejak tiga tahun lalu di bawah agenda Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES).

Exco Kesihatan, Pekerja Ladang, Kemiskinan dan Kerajaan Prihatin, Dr Xavier Jayakumar berkata sumbangan RM 300 setiap keluarga membolehkan mereka menampung tambang bas sekolah untuk satu anak selama 10 bulan.

“Sumbangan ini diberikan kepada keluarga yang berpendapatan RM 1,500 ke bawah.

“Namun, disebabkan sambutan yang menggalakan, kita akan cuba untuk keluarga yang berpendapatan RM3,000 ke bawah. Saya akan usulkan kepada Kerajaan Negeri,” katanya yang juga Adun Sri Andalas.

Hari ini Dr Xavier menyampaikan sumbangan tersebut kepada 62 keluarga dari DUN Andalas di satu majlis di Dewan Sukan Majlis Perbandaran Klang, Andalas, di sini.

xavier UPSR tambang bas andalas mac17 04

Xavier berkata skim tersebut tidak hanya membantu anak pekerja ladang tetapi juga kawasan bandar.
Pemberian itu melibatkan peruntukkan sebanyak RM 18,600.

“Tujuan kita adalah bagi bantuan adalah untuk mengurangkan beban keluarga disebabkan kenaikan harga minyak pada masa ini serta taraf hidup yang tinggi,” katanya.

Suri rumah, Norizah Marwan, 48, gembira dengan bantuan yang diterima anaknya, Amir Irfan, 13, kerana selama ini pihaknya tidak pernah menerima ganjaran seperti itu.

“Terima kasih kepada Kerajaan Negeri yang amat mengambil berat kesusahan rakyat. Saya amat gembira.
“Ia sangat membantu keluarga saya. Suami saya hanya bekerja sebagai pemandu lori dan lima orang anak masih bersekolah, jadi ia banyak mengurangkan beban keluarga,” katanya.

Manakala bagi, Ketua Kampung Sungai Kandis, Miswan Salleh, 58, berkata pentadbiran Kerajaan Negeri pada masa kini jauh lebih baik berbanding sebelum ini.

Ia kerana pemimpin Pakatan Rakyat jauh lebih prihatin terhadap kesusahan rakyat.

xavier UPSR tambang bas andalas mac17 01

“Kami berterima kasih kepada Kerajaan Negeri kerana prihatin dengan masalah kami. Saya berharap pemberian subsidi bas sekolah ini akan berterusan pada masa akan datang,” katanya.

Dalam majlis itu juga, lebih 300 pelajar cemerlang Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) menerima sijil penghargaan dan wang saguhati yang melibatkan 15 buah sekolah.

Pelajar cemerlang, M. Aaron Raj, 13, berkata hasil usahanya untuk belajar sebelum ini terbalas selepas menerima keputusan 5A dalam UPSR.

“Sangat seronok juga apabila YB memberi sumbangan dan sijil ini. Saya rasa dihargai,” katanya.

Pelajar lain, Syukrin Hanah Shahrul Azman, 13, gembira menerima sumbangan sagu hati  itu.

“Terima kasih YB. Rasanya saguhati ini juga dapat membalas usaha saya selama ini,” katanya yang bercita-cita untuk menjadi jurutera.

xavier UPSR tambang bas andalas mac17 02

Tiada ulasan: