Selasa, 19 Mac 2013

DAP tegas, tekad pelihara Melayu, Islam

Roketkini.com

SKUDAI,: DAP secara terbuka menyatakan tekadnya untuk bertanggungjawab memelihara hak dan kepentingan orang Melayu dan Islam negara ini.

Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang mengeluarkan kenyataan jujurnya bahawa DAP akan memastikan kepentingan Melayu dan Islam negara ini dipelihara lebih baik daripada apa yang dilakukan kerajaan UMNO-Barisan Nasional (BN).

“Ini yang kami akan lakukan jika Pakatan Rakyat (PR) memerintah Kerajaan Persekutuan.



“Kami juga percaya, PAS juga akan memastikan kepentingan dan hak masyarakat bukan Islam dapat dibela dan dimajukan lebih baik daripada dasar kerajaan UMNO-BN,” katanya ketika berucap di hadapan ribuan hadirin sempena sambutan ulangtahun ke-47 DAP, di sini, malam tadi.

Kit Siang yang juga Ahli Parlimen Ipoh Timur itu berkata, permainan jahat politik UMNO-BN semakin menjadi-jadi apabila terus-menerus memainkan sentimen kaum dan agama bagi memecah-belahkan keharmonian rakyat Malaysia.

“Ini termasuk tohmahan tidak berasas yang diulangi mereka menuduh DAP sebagai anti-Islam, anti-Melayu dan sebagainya walaupun ianya satu tohmahan kosong.

“Kepada orang Islam, UMNO tuduh jika PR menjadi kerajaan, orang Melayu dan Islam akan tertindas. Tetapi di hadapan orang bukan Islam, mereka kata sebaliknya,” jelas beliau.

Malah, menurutnya, UMNO-BN kelihatan begitu terdesak apabila bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang sudah lama bersara daripada politik terpaksa campur tangan mengeluarkan kenyataan mengarut dengan menyeru rakyat Malaysia memilih ‘syaitan yang dikenali’ daripada ‘malaikat yang tidak dikenali’.

Selain itu, Kit Siang menjelaskan, tujuan DAP memilih menyambut ulangtahun di Johor merupakan satu simbolik ‘tornedo’ politik kali ini akan bermula daripada selatan menuju ke utara.

“Negeri Johor sangat penting bagi Pakatan Rakyat (PR), kita mahu rakyat Johor menjadi penentu kayu ukur kejayaan PR justeru seluruh parti yang bersama PR haru bersatu-padu.

“Kali ini jika kita berjaya memenangi 14 lagi kerusi Parlimen, kita sudah berjaya menawan Putrajaya dan mengangkat Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri,” katanya. – Roketkini.com

Tiada ulasan: