Rabu, 20 Mac 2013

BN tidak gentar Anwar tanding di Perak

SINAR HARIAN

 Dr Zambry Abdul Kadir
Dr Zambry Abdul Kadir 
 
IPOH - Menteri Besar Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir berkata Barisan Nasional (BN) Perak tidak gentar sekiranya Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim bertanding di kerusi Parlimen di negeri Perak pada pilihan raya umum ke-13 (PRU-13).

Zambry berkata ia merupakan satu sistem demokrasi yang mana pemimpin parti pembangkang berhak memilih kawasan yang mereka ingin bertanding pada PRU-13.

"Macam mana kita nak gentar kerana tiada istilah gentar dalam dunia politik, tambah lagi apabila kita berada dalam suasana pilihan raya.

"Kalau dia (Anwar) merasakan dia pemimpin 'touch and go', dia buatlah apa yang dia suka...ia tidak mendatangkan kehairanan kepada saya dengan keputusan yang dia buat itu," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat exco negeri di sini, hari ini.

Beliau ditanya mengenai pengumuman Anwar akan bertanding kerusi Parlimen di Perak atau Selangor.
Anwar sepatutnya gentar mengapa dia tidak mahu mempertahankan kerusi Parlimen Permatang Pauh, kata Zambry.

"Apa yang dia telah buat di Permatang Pauh? Saya tak mahu ambil reaksi terlalu awal kerana saya difahamkan dia baru bercadang, biarlah saya dengar kenyataan rasmi nanti," katanya.

Mengenai titah Pemangku Raja Perak Raja Dr Nazrin Shah semalam, bahawa terdapat pihak tertentu yang memanipulasi dan mengolah semula kandungan titah baginda demi kepentingan politik, Zambry melahirkan rasa kecewa terhadap pihak tertentu yang bertindak demikian.

"Kerajaan negeri amat berdukacita kerana ada pihak tertentu yang mengeluarkan (kenyataan) seolah-olah titah tuanku menyatakan bahawa parti mereka adalah parti pilihan tuanku. Ini tidak dipersetujui oleh tuanku kerana titah tuanku bukan begitu kandungannya," katanya.

Beliau berkata BN Perak tidak pernah menggunakan titah baginda demi kepentingan politik kerana menghormati kedudukan baginda sebagai raja di Perak.

"Kita (BN) tidak memanipulasi dengan menyebar atau mencetak ucapan tuanku bagi tujuan politik dan saya tidak mahu menuduh mana-mana pihak.

Titah tuanku semalam adalah untuk makluman semua, bukan hanya kepada pihak mereka (pembangkang) tetapi juga kepada pihak kita," katanya.

Mengenai perbalahan antara Parti Keadilan Rakyat (PKR) Perak dengan Pas berhubung pengumuman Timbalan Pesuruhjaya Pas negeri Datuk Seri Mohammad Nizar

Jamaluddin sebagai calon kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) Changkat Jering, Zambry berkata perbalahan itu adalah perebutan kerusi (di kalangan pembangkang) untuk bertanding. - Bernama

Tiada ulasan: