Jumaat, 15 Februari 2013

Serangan di Pekan tidak patah semangat mahasiswa

Hazayani Zakaria,


KUALA LUMPUR: Kejadian mahasiswa diserang samseng di Parlimen Pekan tidak mematahkan semangat Gerakan Mahasiswa PRU13 (GM13) meneruskan program bertemu rakyat.

Pengerusi GM13, Syis Abd Kadir berkata, mahasiswa tidak sesekali mahu bermusuh dengan rakyat sebaliknya ingin menyampaikan harapan mereka kepada rakyat khususnya di Pekan yang merupakan kawasan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

"Pendirian GM13 jelas iaitu tidak mahu bermusuh dengan rakyat dan kami akan meneruskan program seperti yang dijadualkan.

"Kami akan cuba pergi ke tempat-tempat di Dun di Pekan dan kalau dihalang, kami berundur. Kami bukan pergi untuk bergaduh," kata beliau ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Pagi semalam, dua siswa dan dua siswi dari kumpulan GM13 diserang dengan parang oleh samseng di Felda Chini 4.

Kumpulan itu diserang ketika mengedar risalah dan surat ‘Harapan mahasiswa untuk rakyat Pekan’ dari rumah ke rumah di kawasan Felda berkenaan pada jam 11 pagi.

Pada hari Selasa sebelumnya, seorang aktivis GM13, Ekhsan Bukhari diserang di Kampung Datuk Keramat dalam Dun Pulau Manis.

Menurut Syis juga, selepas kejadian tersebut, pihaknya lebih berhati-hati sewaktu masuk ke kampung-kampung.

"Kami memang ada unit keselamatan sendiri tapi selepas serangan demi serangan, anggota Unit Amal di Pekan membantu menjaga keselamatan kami," katanya yang gusar dengan keselamatan siswi yang turut menyertai program tersebut.

Program tersebut akan berakhir pada 17 Februari ini.

Syis juga berkata, GM13 mengalu-alukan sumbangan daripada orang ramai bagi melancarkan gerak kerja GM13 bagi menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-13.

Sumbangan boleh disalurkan ke akaun Bendahari GM13, Ahmad Shukri Kamarudin iaitu CIMB:05010001387201 atau BIMB:12029020545096

Tiada ulasan: