Jumaat, 15 Februari 2013

Penahanan pertama kejam, kali ini pun kejam'

Hazayani Zakaria,


KUALA LUMPUR: Penahanan Yazid Sufaat (gambar) di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012 (Sosma) disifatkan sebagai kejam dan menimbulkan pelbagai persoalan.

Isteri Yazid, Chomel Mohamad berkata, beliau berasa sangat pelik berhubung penahanan suaminya yang disifatkan sebagai tidak berasas.

"Penahanan kali pertama dulu kejam, penahanan kali ini pun kejam. Saya sangat pelik dengan pertuduhan yang disabitkan sedangkan suami saya sepanjang hari bekerja di kafetaria dan sebelah malam hanya berada di rumah," kata beliau ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Yazid didakwa di Mahkamah Majistret Jumaat lalu, atas tuduhan menggalakkan pelakuan keganasan di antara 1 Ogos hingga 20 Oktober tahun lalu.

Dia didakwa melakukan kesalahan di bawah Seksyen 130G(a) Kanun Keseksaan (Akta 574) antara jam 8.30 pagi hingga 10.30 pagi di DL11, Lorong Mutiara 2, Lembah Jaya Ampang, dalam daerah Ampang Selangor.

Pada tahun 2001, Yazid ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) selama tujuh tahun kerana dikatakan terlibat dengan serangan 11 September 2001 di menara Pusat Dagangan Dunia di New York, Amerika Syarikat.

Menurut Chomel juga, beliau mengetahui segala aktiviti Yazid dan yakin suaminya tidak pernah terlibat menggalakkan aktiviti keganasan lebih-lebih lagi di Syria.

"Kalau dulu logik juga suami ditangkap sebab dia baru balik dari Afghanistan. Tapi sekarang tak ada apa-apa signal. Dia sibuk di kedai dan saya masih memantau segala aktiviti dia dan dia memang seorang suami dan ayah yang banyak menghabiskan masa bersama keluarga," katanya.

Beliau turut kesal dengan penahanan kawannya yang juga guru al-Quran Halimah Hussein yang dituduh bersubahat dengan Yazid.

"Saya kenal Halimah dah lama dan dia mengajar agama dan al-Quran. Tuduhan yang sangat tak berasas," katanya.

Selain itu turut menambahkan kekesalan beliau apabila pembantu suaminya di kafetaria, Hilmi Hasim turut ditahan.

"Hilmi pekerja yang baik, banyak bantu Yazid di kedai. Mustahil dia terlibat dengan aktiviti keganasan.

"Masa mereka ditahan, mereka sedang angkut barang-barang dari van ke kedai lepas balik dari pasar," katanya.

Namun pertuduhan terhadap Hilmi belum disebutkan dan dia masih ditahan di Bukit Aman.

Tiada ulasan: