Selasa, 19 Februari 2013

Mubarak: Beri peluang kepada ulama

RISWANDI RAZAK, NORSHAZURA MAT ZUKI, RUWAIDA MD ZAIN, JANATUL FIRDAUS YAACOB & NOOR FAIZAL GHAZALI

PRU13
PRU13
 
MAJLIS Bekas-Bekas Wakil Rakyat (Mubarak) Negeri Selangor menyarankan golongan ulama yang layak dan ingin bertanding pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) diberikan peluang selaras amalan demokrasi diamalkan.

Yang Dipertuanya, Tan Sri Abu Hassan Omar berkata, penyertaan ulama dapat membantu menyelesaikan permasalahan berkaitan Islam selain mencegah penyalahgunaan agama oleh pihak tertentu.

Malah beliau melihat penyertaan tersebut sebagai perkembangan positif dari satu lagi kumpulan yang berminat dengan politik bagi mengimbangi duniawi dan ukhrawi.

“Ini penting (ulama sertai politik) dan mungkin sebagai satu aspek yang akan mengimarahkan agama Islam dengan cara terbaik.

“Mereka juga boleh beri kemudahan dan idea bernas bagi kemajuan pembangunan negara dan generasi akan datang.

Bagaimanapun beliau berharap, mereka yang menawarkan diri itu memasang niat untuk berkhidmat bagi kepentingan rakyat dan negara.

Sebelum ini, Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaludin menyatakan ulama bebas menyertai mana-mana parti ketika mengulas desas-desus penyertaan bekas Mufti Perlis, Prof Madya Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin dan Mufti Perlis, Dr Juanda Jaya yang dikatakan akan bertanding PRU13 kelak.

Tiada ulasan: