Jumaat, 15 Februari 2013

Ladang sawit jadi port lalok

Wartawan Sinar Harian

Antara belia Taman Bukit Teratai
Antara belia Taman Bukit Teratai yang menemani wartawan Sinar Harian naik ke puncak bukit di Ladang Sungai Choh semalam.
 
Bangunan tinggal yang pernah dijadikan ‘port’ melepaskan gian.
Bangunan tinggal yang pernah dijadikan ‘port’ melepaskan gian.
 
SUNGAI CHOH – Bekas kandang lembu di puncak bukit dalam ladang kelapa sawit di sini menjadi ‘port’ lebih 50 penagih dadah melepaskan gian dan mendapatkan bekalan dadah.

Penagih berusia antara 17 hingga 60 tahun dipercayai menjadikan Ladang Sungai Choh itu sebagai lokasi utama kerana kedudukannya yang jauh dan sukar dilalui iaitu kira-kira 1.5 kilometer daripada jalan besar.

Menurut penduduk Taman Bukit Teratai yang juga taman perumahan paling hampir dengan lokasi itu, hampir 30 motosikal memasuki kawasan itu setiap hari.

Tetamunya, bukan saja remaja dan warga emas malah ibu mengandung, kanak-kanak dan orang kurang upaya (OKU).

‘Mat gian’ itu dikatakan mendirikan pondok dan khemah serta pernah menjadikan dua bangunan tinggal iaitu banglo milik bekas pengurus ladang berkenaan sebagai tempat melepaskan gian.

Maklumat itu didedahkan sendiri oleh penduduk perumahan tersebut yang semakin bimbang dengan gejala negatif serta kesan buruk dialami berikutan sikap liar mat gian.

Penduduk dikenali sebagai Siva, 22, berkata, hampir setiap hari dia melihat kelibat penagih dadah keluar dan masuk ke kawasan itu.

Menurutnya, mereka menggunakan ‘motosikal panas’ dan lengkap bertopi keledar kerana bimbang wajah mereka dikenali.

“Kegiatan penagihan dadah di kawasan ini berlaku sejak dulu lagi dan pernah beberapa kali terhenti kerana mungkin diserbu pihak berkuasa, tetapi sejak lebih setahun ini mereka kembali aktif tanpa sebarang tindakan.

“Kami bimbangkan keselamatan kerana mereka ini mampu bertindak agresif dan sukar dikawal,” katanya ketika ditemui di sini semalam.

Menurut Siva, kebanyakan penagih dadah menghabiskan masa sehari suntuk di puncak bukit itu kerana ketagih dan ada juga yang aktif ‘bekerja’ selepas melepaskan gian.

Katanya, rutin itu bagi yang penagih sepenuh masa kerana terdapat juga penagih mengikut ‘shift’ yang hanya datang selepas waktu kerja.

“Ada yang kerja di kilang berdekatan dan datang ke sini pada awal pagi atau selepas habis waktu kerja antara jam 5.15 dan 5.30 petang.

“Mungkin mereka akan terus menghuni pondok usang atas bukit sepanjang malam atau mungkin keluar selepas melepaskan gian dan sedihnya ada ibu yang membawa anak kecil ke kawasan itu,” katanya.

Menurutnya, bagi yang menagih sepenuh masa, mereka melakukan ‘kerja’ sambilan seperti mencuri besi, kabel atau apa saja yang bernilai dan boleh ditebus dengan dadah.

Dalang kes ragut, samun, pecah rumah

Yuha, 20, berkata, dia tidak menolak kemungkinan semua penagih dadah ini dalang atau pelaku bagi kes ragut, samun dan beberapa kejadian pecah rumah di taman itu.

Menurutnya, dalam tempoh sebulan pasti ada kejadian buruk berlaku di kawasan perumahan mereka.

“Paling bimbang adalah kejadian ragut kerana mangsanya adalah penduduk yang berjalan kaki dari persimpangan pondok bas hingga kawasan sekolah rendah di sini.

“Sesiapa saja akan menjadi mangsa tidak kira remaja mahupun orang tua,” katanya.

Menurutnya, laluan gelap dan sunyi memasuki taman perumahan itu memudahkan peragut melakukan aktiviti terlarang itu.

Buntu aduan tanpa tindakan

Penduduk Taman Bukit Teratai mendakwa tiada tindakan pencegahan dilakukan sepanjang lebih setahun kegiatan itu berlaku.

Lebih dikesali, walaupun beberapa kali aduan dibuat namun masih tidak ada tindakan tegas diambil.

Thurai, 22, berkata, dia pernah melihat pihak berkuasa menghampiri laluan masuk ke ladang itu, malangnya dia mendakwa mereka beredar tanpa sebarang tindakan.

“Saya percaya semua mangsa sama ada ragut, samun dan pecah rumah ada buat laporan polis tapi kami tidak tahu apa kesudahannya.

“Yang pasti keadaan tetap sama, malah penagih semakin bermaharajalela,” katanya.

Tinjau bersama skuad Sinar Harian

Prihatin dengan keselamatan penduduk dan mahu penyelesaian muktamad dibuat, seramai 10 belia Taman Bukit Teratai membawa wartawan Sinar Harian ke lokasi itu.

Namun, kerana bimbang kejadian tidak diingini berlaku mereka hanya sampai ke lokasi paling hampir tetapi sempat merakam aktiviti dua penagih dadah.

Menurut Yuha, terdapat tiga laluan masuk ke ‘port’ tersebut iaitu melalui jalan besar, jalan ladang dekat persimpangan memasuki Taman Bukit Teratai dan jalan berdekatan taman perumahan itu.

“Kita dapat lihat kesan tayar motosikal yang baru melalui jalan ini. Ada juga longgokan kayu api untuk menghidupkan unggun api.

“Kesan terbakar di satu jalan persimpangan di puncak bukit ladang juga menjadi penunjuk arah kepada penagih untuk sampai ke ‘port’ mereka,” katanya.

Tiada ulasan: