Ahad, 10 Februari 2013

Bekas tentera 31 tahun tinggal di rumah sewa

Harakahdaily,


KUALA LUMPUR: Setiausaha Dewan Ulamak PAS Pusat, Dr Khairuddin Aman Razali berkata, kerajaan Malaysia mestilah lebih prihatin terhadap nasib bekas tentera dan polis.

"Insya Allah, Pakatan Rakyat memberi jaminan angkatan tentera, wakil-wakil mereka dan orang yang pencen, insya Allah akan diberikan tempat yang  terbaik dan hak yang terbaik, hak yang adil memberikan hak kepada orang yang berhak," ujarnya dipetik BuletinOnline.

Beliau berkata demikian kepada pihak media ketika mengunjungi bekas tentera yang dinafikan hak mendapat bantuan, Hassan Abdullah di Kampung Seberang Takir, dekat sini, kelmarin.

"Kalau dalam masa selama 31 tahun (Hassan) tidak ada rumah, tidak ada tanah, sedangkan ada pemimpin-pemimpin (kerajaan Terengganu) yang hebat, kaya mendapat tanah, itu ketidakadilan namanya.

"Kita maklum negeri Terengganu ini ramai wakil rakyat yang mendapat tanah walaupun sudah kaya," katanya lagi.

Beliau menyifatkan tindakan kerajaan Umno dan Barisan Nasional (BN) menafikan hak Hassan mendapat bantuan kewangan dan tanah serta rumah sebagai menzalimi bekas tentera itu.

Sehubungan itu, Dr. Khairuddin mencadangkan, bekas-bekas tentera yang tidak mendapat keadilan mengambil tindakan undang-undang terhadap kerajaan.

Tiada ulasan: