Ahad, 13 Januari 2013

Siasat Projek ICU Tidak Ikut Peraturan


Pengerusi-Biro-Kepenggunaan-PKR-Mohd-Yahya-Mat-Shari

PETALING JAYA : PKR mendakwa banyak projek yang dilaksanakan oleh Unit Penyelarasan Pelaksanaan (ICU) di bawah Jabatan Perdana Menteri (JPM) yang dilaksanakan dengan cara salah dan tidak mengikut peraturan.

Pengerusi Biro Kepenggunaan PKR, Yahya Sahri berkata, justeru pihak Jabatan Audit Negara dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) digesa untuk membuat siasatan ke atas projek-projek tersebut yang dibina tanpa mengikut aturan sah.

Katanya, ia melanggar aturan sebagaimana manual membangunkan sesuatu projek seperti yang digariskan JPM serta Kementerian Kewangan.

Dalam aturan itu menyatakan untuk pembangunan tanah, maka tukar syarat hendaklah memperolehi kebenaran merancang daripada Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) serta mematuhi syarat kebenaran yang telah diberikan kepadanya namun hal itu tidak dipatuhi.

Ujarnya lagi, beliau memberikan contoh bahawa sebanyak 18 projek kecil oleh ICU di Kuala Selangor yang bernilai setiap satunya sekitar antara RM90,000 dibuat secara gotong royong dengan tidak melantik kontraktor.

“Bagaimana projek sebegini dibuat tanpa spesifikasi jelas, ke manakah pembayaran dibuat dan siapakah pegawai teknikal dan pegawai pemantau bagi mengesahkan perjalanan projek,” soal Yahya semasa sidang media di Ibu Pejabat PKR di sini.

Beliau membuat sidang media itu selepas menerima pelbagai rungutan dan aduan daripada Ketua Kampung dan Ketua Komuniti daripada pelbagai kawasan berkenaan pelaksanaan projek ICU itu.

Jelas beliau, dua projek ICU iaitu jeti pendaratan ikan milik Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) di Bagan Pasir Penambang Kuala Selangor dan di Kampung Sungai Yu yang menelan belanja RM24 juta menjadi projek Gajah Putih dan berstatus projek terbengkalai.

Jeti LKIM di Bagan Pasir Penambang itu yang telah siap lebih dua tahun tetapi tidak dapat digunakan kerana pelbagai masalah antaranya belum mendapat kelulusan tukar syarat dan kebenaran merancang daripada PBT.

Manakala projek jeti pendaratan ikan di Kampung Sungai Yu juga mempunyai masalah yang hampir sama dengan tidak dapat digunakan secara keseluruhannya.

“Penduduk dan nelayan merungut kerana projek berjumlah RM5 juta itu tidak dapat digunakan dengan sempurna dengan ketiadaan bekalan air dan elektrik serta perkhidmatan kutipan sampah tidak dapat dilakukan,” kata Yahya.

Tiada ulasan: