Isnin, 3 Disember 2012

Awan Aneh Kelihatan Di Australia

Awan aneh di Teluk Carpentaria,Australian.Apa yang menyebabkan ia menjadi panjang, awan pelik? Tiada siapa yang pasti. Satu jenis jarang awan yang dikenali sebagai awan Glory Morning boleh bergulung sehingga 1,000 kilometer panjang dan berlaku pada ketinggian sehingga dua kilometer.

Walaupun awan gulungan yang serupa ini telah dilihat di tempat-tempat tertentu di seluruh dunia, penduduk di Burketown, Queensland Australia meramal ianya berlaku pada setiap musim bunga. Panjang, mendatar, yang bergulung seperti tiub udara mungkin terbentuk apabila mengaliran, lembab, penyejukan udara pertemuan lapisan penyongsangan, lapisan atmosfera di mana suhu udara atypically meningkat dengan ketinggian.

Tiub udara sekeliling boleh menyebabkan pergolakan berbahaya bagi kapal terbang jika ianya lebih berwarna terang. Awan Morning Glory dilaporkan boleh mencapai halaju 60 kilometer sejam di atas permukaan dengan angin agak perlahan.Gambar ini, jurugambar Mick Petroff telah mengambil gambar beberapa awan Glory Morning dari kapal terbang berhampiran Teluk Carpentaria, Australia.

Tiada ulasan: