Jumaat, 2 November 2012

SUV Hummer tanda kaitan Nazri-Chia, dakwa PKR

 
Koh Jun Lin & Kow Gah Chie


 
Tindakan Menteri Undang-undang Datuk Seri Mohd Nazri Abdul Aziz didakwa mempunyai konflik kepentingan apabila beliau memberitahu Parlimen bahawa ahli perniagaan Michael Chia telah dibersihkan daripada tuduhan rasuah, kerana mereka berdua dilihat sebagai kawan.

NONEHubungan antara kedua-duanya didakwa adalah dalam bentuk
kenderaan SUV Hummer berwarna hitam, yang berharga lebih RM459,000, yang dimiliki oleh Chia dan mungkin telah digunakan oleh anak sulung Nazri, Nedim.

Dakwaan itu dibuat oleh Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli hari ini, yang menunjukkan satu salinan saman trafik yang dinyatakan pemiliknya  sebagai Chia Tien Woh dan gambar-gambar yang menunjukkan bahawa kenderaan itu kerap dikesan di kondo di mana Nedim tinggal (foto bawah).

NONEKatanya, dalam satu kes rasuah berprofail tinggi dan pengubahan wang haram sebelum ini yang didakwa melibatkan seorang ketua menteri dan orang yang membersihkan nama ketua menteri Sabah dan Chia adalah menteri yang "kita telah ditemui bukti bahawa keluarganya telah mendapat... manfaat dari Chia".

"Jika ini bukan (rasuah), saya tidak tahu apa itu," kata Rafizi dalam sidang akhbar di lobi Parlimen, sambil menambah bahawa sekurang-kurangnya, terdapat persoalan konflik kepentingan di mana Nazri harus mengambil tanggungjawab politik dan moral.
NONEBerikutan ini, pemberita bergegas ke pejabat Nazri untuk
mendapatkan komennya di mana beliau menafikan sebarang konflik kepentingan.

Nazri menjelaskan bahawa jawapan bertulisnya kepada Parlimen mengenai perkara itu datangnya dari Pejabat Peguam Negara dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).
Di samping itu, secara berseloroh, beliau berkata, apa yang berlaku antara Chia dan anaknya tiada kena mengena dengannya kerana anaknya sudah dewasa.
Beliau memberitahu pemberita bahawa soalan tentang kebenaran dakwaan Rafizi bahawa Chia telah memberi sebuah kereta kepada Nedim, perlu dirujuk kepada kedua-dua mereka.

"Itulah antara anak saya dan Michael Chia ... Jika dia mahu beri Hummer atau Ferrari, itulah urusan Michael Chia."

Bagaimanapun, Nazri mengakui mengenali Chia secara peribadi dan pernah ke Dubai bersama dengan Chia, tetapi atas perbelanjaannya sendiri. Baca transkrip komen Nazri

"Saya kenal Chia dan saya tidak bimbang mengenainya," katanya.

Tiada ulasan: