Ahad, 25 November 2012

Selangor cabar Pusat bentang kertas putih NFC

Harakahdaily,


SHAH ALAM: Kerajaan Negeri Selangor mencabar Perdana Menteri menbentangkan kertas putih berhubung skandal Perbadanan Fidlot Nasional (NFC) yang melibatkan dana awam berjumlah RM 250 juta.

Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, langkah itu wajar jika kerajan BN benar-benar telus sepertimana yang telah dibuat kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor dalam isu pelunasan hutang Talam Corporation yang berjumlah RM 392 juta sebelum ini.

“Kejayaan membentangkan kertas putih (Talam) ini telah membuktikan pentadbiran PR bersikap telus, jujur dan tidak menyembunyikan sebarang urusniaga yang melibatkan harta milik rakyat yang bernilai jutaan ringgit," katanya dalam satu kenyataan dipetik Selangorku.

Tambahnya, kertas putih tersebut telah berjaya membuktikan bahawa dakwaan kerajaan negeri gunakan duit rakyat untuk ‘bailout’ syarikat Talam adalah tidak benar dan tidak berasas.

Menurut Abdul Khalid lagi, terdapat ahli politik BN yang lantang mengkritik usaha kerajaan Selangor mengutip hutang Talam tetapi ‘menikus’ dalam isu skandal NFC.

Sedangkan kata beliau, skandal NFC wajar diaudit oleh firma antarabangsa seperti Price Waterhouse Coopers kerana ianya membabitkan dana awam.

“Kita mahu kerajaan Persekutuan menerangkan kepada rakyat bagaimana dana milik rakyat ini telah dibelanjakan dan membentangkan semua perbelanjaan, pihak yang membelanjakan dan aset-aset yang dibeli untuk disemak oleh rakyat,” kata beliau.

“Kita percaya sekiranya kerajaan Persekutuan dan Perdana Menteri gagal menyediakan kertas putih, maka terbukti Barisan Nasional tidak jujur menguruskan harta rakyat dan tiada alasan lagi untuk rakyat terus menyokong Barisan Nasional pada pilihan raya akan datang,” tegas Abdul Khalid.

Tiada ulasan: