Jumaat, 9 November 2012

Saham Felda merosot menghampiri rekod terendah


KUALA LUMPUR— Saham Felda Global Ventures Holdings (FGVH), tawaran awal awam (IPO) kedua terbesar di dunia tahun ini, telah merosot dalam minggu lepas atas keraguan terhadap pendapatan lemah syarikat perladangan tersebut.

Saham gergasi perladangan itu, yang sepatutnya menjadi durian runtuh kewangan kepada peneroka Felda, diniagakan serendah RM4.59 semalam, sedikit lagi menghampiri rekod terendah RM4.57 yang dicatatkan pada 11 September.

FGVH ditutup pada RM4.63, tujuh sen lebih rendah berbanding pada 1 November dan hanya lapan sen di atas harga IPO.

Ramai peneroka mengambil pinjaman untuk membeli saham FGVH dan trend umum penurunan harga saham sejak penyenaraiannya pada 28 Jun apabila ia mencecah rekod tinggi RM5.46, boleh menjadi punca ketidakpuashatian.

Kerajaan bagaimanapun melangkah masuk untuk membantu peneroka apabila mendapat peruntukan RM361 juta dari Felda, pihak berkuasa pembangunan tanah kerajaan, pada bulan Ogos untuk membiayai 800 unit saham yang dibeli oleh setiap peneroka.

Peruntukan ini akan membebaskan peneroka dari perlu membayar lima peratus faedah bank setahun ke atas pinjaman yang diambil untuk membeli saham; peneroka sebaliknya akan membayar balik Felda kira-kira RM50 setiap bulan tanpa faedah, selama lima tahun.

Prestasi mengecewakan FGVH juga boleh menyebabkan gangguan sepanjang rentetan penyenaraian mega baru yang menolak Kuala Lumpur mendahului Hong Kong sebagai hab IPO utama di rantau ini.

Satu lagi IPO besar, Astro juga mengalami kesukaran sejak penyenaraian bulan lepas dengan saham kini turun kira-kira 11 peratus daripada kemunculan awal.

Hanya IPO profil tinggi ketiga — Kesihatan IHH yang telah disenaraikan Julai lalu meningkat lebih tinggi di atas harga IPO RM2.80, ditutup pada harga RM3.20 semalam.

Syarikat perladangan tertekan akibat kejatuhan harga minyak sawit, yang turun oleh kira-kira 25 peratus setakat tahun ini dan Indeks Perladangan turun 0.4 peratus semalam ditutup kepada 8,080.9.

“Pelabur memotong pelaburan kepada syarikat perladangan kerana harga minyak sawit mentah yang lemah,” kata seorang broker.

Tambahan kepada harga minyak sawit rendah, FGVH juga bergelut dengan penuaan pokok kelapa sawit, 53 peratus daripada 320,000 hektar ladang kelapa sawit antara tertinggi dalam industri dan latihan penanaman semula akan menyebabkan kehilangan pendapatan bagi kumpulan itu sepanjang tempoh penantian untuk pokok matang.

FGVH juga dilaporkan mengalami isu produktiviti dari segi tan sehektar merupakan ketiga terendah di kalangan firma perladangan utama Malaysia.

Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) bagaimanapun telah terus mengumpul saham FGVH — menyentap sehingga 250,000 saham semalam menjadikan jumlah kepentingan langsung kepada 7.78 peratus.

KWSP, dana pencen terbesar di negara ini, berkata pada September bahawa ia membeli FGVH kerana mempunyai pandangan positif ke atas sektor perladangan, merupakan salah satu sektor kitaran yang mempunyai naik dan turun.

Tiada ulasan: