Jumaat, 30 November 2012

Lagi kuat jerit, lagilah sumbang


Shahbudin Husin

 

Tidak ramai yang memperkatakan intipati ucapan Najib di perasmian Perhimpunan Agung UMNO kali ini. Semuanya sudah dijangka. Serangannya kepada pembangkang, kecamannya terhadap Anwar Ibrahim, keyakinannya UMNO sudah pulih dan keghairahannya mahu mempertahankan Putrajaya dengan apa cara sekali pun bukanlah sesuatu yang pelik.

Ia sudah banyak kali diperkatakan Najib sebelum ini. Penegasannya kali ini hanyalah merupakan ulangan skrip lama yang dikitar semula.

Apa yang lebih banyak diperkatakan ialah kenapa Najib terlalu banyak terjerit dan terlolong di atas pentas kali ini. Tidak seperti sebelumnya, kali ini bermula di awal ucapannya lagi beliau beliau sudah menjerit-jerit dan meninggikan suaranya seolah-olah sistem pembesar suara di Bangunan UMNO itu tidak cukup canggih untuk melantunkan suaranya.

Baik di dalam Dewan Merdeka mahu pun di persekitaran PWTC, perwakilan dan pemerhati rata-ratanya kehairanan serta tidak henti-henti memperkatakan kenapakah Najib terlalu banyak menjerit-jerit kali ini.

 Apakah isu Scorpene dan pengakuan Deepak yang mengaitkannya dengan rasuah telah menjadikan kepalanya terlalu semak sehingga menjadi mamai dan tidak sedar atas perlakuannya yang terlihat “over” itu.
Rakyat yang menonton ucapannya melalui tv juga ramai yang meluahkan kehairanan yang sama seolah-olah ada hantu dan polong yang telah merasuk pemikirannya di perhimpunan ini.

Jika ada sistem pemberian markah dan komen juri seperti Akademi Fantasia, ucapan Najib kali ini tentunya menerima kritikan paling tajam serta markah paling kurang.

Sebagai Perdana Menteri, ramai yang merasakan Najib harus membawa perwatakan dirinya yang sebenar ketika berada di atas pentas. Dia tidak perlu meniru gaya Anwar Ibrahim yang hebat aura dan getar suaranya yang bergema ketika menjerit di atas pentas. Anwar memang semulajadi begitu, mempunyai kelebihan yang dianugerahkan Tuhan dalam berpidato.

Jika Najib cuba meniru gaya Anwar dalam berucap meskipun dalam masa yang sama mengecam dan menghentam Ketua Pembangkang itu, ia adalah suatu kesilapan besar yang telah dilakukan Najib. Ini kerana sudah pasti beliau tewas jika ingin berlawan kehebatan berpidato dan menjerit dengan Anwar.

Anwar jika menjerit dan meninggikan suara ketika berucap, auranya terserlah dan intonasi serta getar suaranya penuh meyakinkan. Ia berbeza dengan Najib, jeritannya sumbang dan tidak sedap didengar. Jeritan suara Najib tidak menaikkan semangat, sebaliknya ada yang gelihati dan kesian dengannya.

Najib seharusnya mencontohi Mahathir, Pak Lah dan Muhyiddin yang tampil diatas pentas dengan gaya sendiri dan tidak meniru-niru gaya orang lain ketika berucap. Mahathir dari dulu sampai sekarang kekal dengan gayanya yang sama ketika berucap. Begitu juga Pak Lah dan Muhyiddin. Ini menjadikan gaya dan stail mereka itu tidak pernah dipertikai dan diperkatakan kerana sejak dulu itulah gaya mereka ketika berucap di atas pentas.

Keghairahan Najib untuk meniru dan berlawan berpidato dengan Anwar bukan saja perbuatan sia-sia tetapi juga menggambarkan ketakutannya yang melampau terhadap Anwar. Najib seolah-olah beranggapan hanya dengan kemampuan menjerit lebih kuat daripada Anwar, Pakatan Rakyat dapat ditewaskan dan hasrat Anwar menggapai Putrajaya dapat digagalkan.

Jika itu tanggapannya, Najib ternyata silap perkiraan sekali lagi.

Kalau pun beliau ingin berlawan suara siapa yang paling kuat dan jeritan siapa yang paling bergema, beliau sepatutnya menunjukkan keberanian untuk menyahut cabaran Anwar untuk berdebat terlebih dahulu.

Sikap Najib yang terlalu banyak menjerit-jerit juga menyebabkan fokus perwakilan dan pemerhati terhadap intipati ucapannya tenggelam sama-sekali. Ramai yang tidak mengambil hirau apa yang diucapkannya.

Sehingga malam ini, lebih banyak yang bercakap tentang gayanya yang menjerit itu berbanding kandungan ucapannya.

Sudahlah nada ucapannya sambil menjerit-jerit itu tidak sedap didengar, penampilannya pula jelas kelihatan sumbang dan tidak meyakinkan. Nampaknya aura Anwar telah menghantui Najib sejak beliau mula mengambil alih jawatan Ketua Pemuda pada tahun 1986 sehinggalah sekarang.

Sejak 1986, sebaik mengambil alih jawatan Ketua Pemuda daripada Anwar, Najib sudah mula mahu meniru gaya Anwar berucap tetapi nampaknya sampai menjadi Perdana Menteri pun usahanya itu tidak pernah menjadi.

Harap selepas ini Najib kembali kepada jati dirinya yang sebenar dan tidak menjerit-jerit lagi ketika di atas pentas. Lagi kuat jeritannya, lagi sumbang jadinya.

Penulis pernah menjadi wartawan beberapa akhbar di tahun 80an dan 90an, pernah juga berkhidmat di MARA. Pada tahun 1996-2000 menjadi Setiausaha Biro Ekonomi dan Pembangunan Usahawan, Pemuda Umno Malaysia dan 2004-2008 menjadi Naib Ketua Pemuda dan AJK Umno Bahagian Wangsa Maju. Telah menghasilkan dua buah buku politik bertajuk Najib PM Terakhir…dan Kesilapan-Kesilapan Najib.Beliau memiliki laman blog di shahbudindotcom.blogspot.com

Tiada ulasan: