Jumaat, 30 November 2012

Isu salun: Kata sepakat dicapai, kata Exco

SITI FATIHAH AWANG

Isu salun: Kata sepakat dicapai, kata Exco
Takiyuddin bersama NGO Cina Kelantan yang hadir perbincangan kata sepakat di Kompleks Kota Darulnaim semalam.
 
KOTA BHARU – Perbincangan antara Kerajaan Negeri Kelantan dengan dua badan bukan kerajaan (NGO) Cina di negeri itu semalam mencapai kata sepakat mengenai isu kedai gunting rambut yang tercetus sejak seminggu ini.

Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Pelancongan dan Kebudayaan, Datuk Takiyuddin Hassan berkata, perbincangan muhibah kedua belah pihak itu adalah untuk mendengar pandangan kedua belah pihak dan mencari jalan penyelesaian.

“Perbincangan ini berlangsung dengan baik dan kami turut menerima beberapa cadangan dari pihak NGO untuk menyelesaikan isu ini dengan cara yang berkesan dan disetujui semua pihak,”
katanya kepada pemberita di Kompleks Kota Darulnaim, semalam.

Isu ini dibangkit setelah seorang pemilik kedai gunting rambut di KB Mall, di sini mendakwa disaman 11 kali oleh pihak berkuasa tempatan sejak 2010, kerana mendapati adanya pekerja wanita bukan Islam di premisnya menggunting rambut untuk pelanggan lelaki bukan Islam, mengakibatkannya didenda antara RM200 hingga RM350.

Turut hadir dalam pertemuan tersebut, termasuk Pengerusi Jawatankuasa Penerangan, Pembangunan Maklumat, Sains dan Teknologi Kelantan, Datuk Dr Mohamed Fadzli Hassan, Pengerusi Gabungan Pertubuhan Tiong Hua Kelantan, Oie Poh Choon dan Presiden Dewan Perniagaan Cina Kelantan, Goh Tee Chew.

“Hari ini kami berbesar hati menerima cadangan ini untuk dibawa ke mesyuarat exco minggu hadapan dan hari ini bukan perjumpaan terakhir kerana kami akan duduk berbincang kembali jika masih berlaku sebarang kekeliruan,” katanya.

Beliau berkata, cadangan yang diberikan pihak NGO merupakan cadangan yang sangat baik dan yakin dapat membantu menyelesaikan isu yang dialami.

“Kami tidak boleh beritahu sekarang tentang cadangan yang dibincangkan dan selepas mesyuarat exco nanti kami akan beritahu semua jalan penyelesaiannya,” katanya.

Takiyuddin berkata, pihaknya akan menunggu keputusan Exco yang akan dipengerusikan oleh Menteri Besar, Datuk Nik Aziz Nik Mat dan memberi jaminan cadangan ini akan dipertimbangkan dan akan diumumkan selepas itu.

“Kami mengucapkan terima kasih kepada wakil-wakil NGO yang datang hari ini (semalam) kerana mereka bukan sahaja mewakili peniaga-peniaga bukan Islam Kelantan malah mewakili dan memikirkan juga tentang kepentingan orang Islam dan pandangan orang ramai,” katanya.

Tiada ulasan: