Khamis, 25 Oktober 2012

Hudud: Umno dalang di sebalik kenyataan MCA

 
Sejarah telah membuktikan bahawa Umno menolak usaha untuk pelaksanaan hudud sejak ia diperkenalkan pada tahun 1993 di Kelantan.



SHAH ALAM: PAS Selangor mendakwa Umno merupakan dalang di sebalik kenyataan dikeluarkan MCA kebelakangan ini yang menimbulkan provokasi terutama menyentuh tentang hukum hudud.

Pesuruhjaya PAS Selangor, Dr Abd Rani Osman berkata, sejarah telah membuktikan bahawa Umno menolak usaha untuk pelaksanaan hudud sejak ia diperkenalkan pada tahun 1993 di Kelantan.

Abd Rani berkata, tindakan tersebut hanya untuk meraih undi masyarakat Tiong Hua untuk memberi undi kepada Barisan Nasional (BN).

“Perjuangan mereka (Umno) memang untuk memisahkan Islam dengan politik. Cuma mereka cuba kononnya pertahan hudud. Saya percaya selepas pilihan raya isu hudud tidak akan dimainkan lagi.

“Maka PAS jangan layan mereka ini, kerana wujud agenda tersembunyi. Dengan kenyataan-kenyataan MCA ini diharapkan ketegangan akan terhasil melalui Umno-BN boleh mendakwa ianya kerana sikap dan pandangan PAS kononnya ekstrim,” katanya dalam sidang media petang tadi.

Katanya, kenyataan provokasi khusus tentang pelaksanaan undang-undang hudud disifatkan hanya ditokok tambah dengan fitnah melampau berhubung kebenaran merogol wanita bukan Islam dan berkongsi isteri.

Ujar beliau, tindakan itu juga satu usaha terdesak MCA untuk melonjakkan imejnya di kalangan masyarakat Tiong Hua, kononnya bertindak berani menegur PAS.

Turut hadir dalam sidang media itu ialah Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad.

Isu air jangan dipolitikkan

Sementara itu, 80 badan bukan kerajaan (NGO) hadir menyatakan sokongan terhadap kerajaan negeri Selangor yang membantu rakyat dalam isu air.

NGO itu yang diwakili oleh Pengerusi Solidariti Hijau, Zulkifli Mohamad Omar mahu kerajaan Persekutuan membantu dalam pembangunan air di negeri itu

Beliau turut menggesa agar isu air tidak dipolitikkan kerana ia merupakan hak asasi manusia.
Satu memorandum turut disampaikan kepada Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang turut serta dalam perjumpaan selama seejam itu.

Bagaimanapun, Abdul Khalid dalam ucapan ringkasnya berkata, kerajaan negeri tidak akan meminta sebarang bantuan dari kerajaan Persekutuan berhubung isu air ini.

Tiada ulasan: