Ahad, 9 September 2012

Salahuddin ketuai pasukan khas isu Rapid Pengerang

Hazayani Zakaria,
KUALA LUMPUR: PAS mewujudkan pasukan khas bagi menangani isu Projek Pembangunan Bersepadu Penapisan Minyak dan Petrokimia (Rapid) di Pengerang Johor yang melibatkan pengambilan tanah penduduk oleh kerajaan.

Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub merangkap pengerusi pasukan khas tersebut berkata, PAS mahu menyelesaikan isu itu dengan segera selepas kerajaan bertindak mengambil tanah penduduk tanpa mempedulikan hak mereka.

"Hasil mesyuarat bulan ahli jawatankuasa PAS hari ini, PAS bersetuju tubuh 'task force' isu Rapid di Pengerang bagi membantu penduduk di Johor menyelesaikan isu yang semakin berlarutan ini," kata beliau ketika ditemui di majlis rumah terbuka PAS Pusat di Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru petang ini.

Ahli jawatankuasa PAS Pusat, Mazlan Aliman yang juga Presiden Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) dilantik sebgai timblan pengerusi pasukan khas tersebut.

Petronas merancang membina kilang petrokimia bernilai RM20 bilion bagi projek pembangunan hab industri minyak dan gas penapis gas di Pengerang yang diwakili Ahli Parlimen BN, Datuk Seri Azalina Othman Said.

Namun projek tersebut dibantah penduduk yang risau tanah mereka diambil tanpa pampasan sewajarnya.

Salahuddin juga berkata, satu himpunan besar-besaran akan diadakan di Pengerang pada 30 September ini sebagai tanda protes selepas usaha penduduk berunding dengan pihak pemaju dan kerajaan menemui jalan buntu.

"Kita akan berhimpun secara besar-besaran di Pengerang sebagai sokongan kepada penduduk yang mempertahankan tanah mereka," katanya.

Tiada ulasan: