Rabu, 26 September 2012

Patutlah Noh Omar nak jual sangat tanah MARDI tu.

MALAYSIA CHRONICLE


Difahamkan pihak MARDI tidak bersetuju dengan arahan Menteri Pertanian Dan Industri Asas Tani yang ingin menjual tanah milik MARDI di Serdang seluas 200 ekar dengan harga yang sangat rendah..

Ini menyebabkan timbulnya persoalan kenapa Noh Omar bersungguh-sungguh mahu tanah tersebut dijual..

Apa yang tersirat disebalik tindakan Noh Omar itu ialah satu transaksi yang amat menguntungkan bakal diperolehi oleh samada Noh Omar sendiri ataupun kroninya..

Tanah tersebut dikatakan akan dijual dijual pada harga kira-kira RM14.50 sekaki persegi sedangkan harga pasaran adalah sekitar antara RM80 hingga RM100 sekaki persegi di kawasan itu.

Dengan menggunakan modus operandi yang sama dengan yang telah digunakan oleh pemimpin UMNO Pulau Pinang yang telah mengaut keuntungan RM5Juta hasil dari menjual tanah milik Melayu..

Di Pulau Pinang tanah milik 31 orang Melayu telah dibeli oleh Syarikat yang dikuasai oleh pemimpin UMNO dan tanah tersebut kemudiannya dijual kepada pemaju untuk dibangunkan.. pendedahan mengenainya sila baca di ( SINI )

Dalam hal tanah milik MARDI ini pula sudah tentu ianya akan dijual kepada Syarikat Kroni ataupun Syarikat yang dikuasai oleh Noh Omar sendiri.. kemudiannya akan dijual pula kepada pihak ketiga untuk dimajukan..

Berapa keuntungan yang bakal dikaut?

~ Satu ekar terdiri daripada 4,840 ela persegi atau 43,560 kaki persegi.
~ Keluasan tanah yang hendak dijual ialah 200 ekar bersamaan dengan 8,712,000 kaki persegi.
~Keuntungan yang bakal diperolehi jika tanah dijual dengan RM80 setelah ditolak harga beli RM14.50..
(RM80 - RM14.50) x 8,712,000 = RM570,636,000
~Manakala keuntungan yang bakal diperolehi jika tanah retsebut dijual pada harga RM100 setiap kaki persegi pula ialah.. (RM100 - RM14.50) x 8,712,000 = RM744,876,000

Korang tolong kira semula ya... betulkan kalau aku salah..

Banyak tu... patutlah Noh Omar bersungguh-sungguh mahukan tanah tu dijual.. banyak untungnya tu..



Noh Digesa Tidak Jual Tanah MARDI

Datuk Seri Noh Omar digesa tidak meneruskan hasrat menjual tanah milik Institut Penyelidikan Dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) di Serdang seluas 200 ekar kepada mana-mana pihak hanya untuk meraih keuntungan.

Exco Permodenan Pertanian,Pengurusan Sumber Alam Dan Pembangunan Usahawan, Dr Yaakob Sapari berkata Kerajaan Negeri Selangor menolak permohonan pihak MARDI untuk menukar status tanah itu daripada pertanian kepada perniagaan dalam Mesyuarat Exco Kerajaan Negeri pada minggu lepas.

Dr Yaakob memberitahu pada waktu ini tanah milik MARDI berkenaan sedang dalam proses rundingan untuk dijadikan tapak universiti swasta yang berorientasikan keuntungan semata-mata.

Beliau menegaskan Noh selaku Menteri Pertanian Dan Industri Asas Tani sepatutnya melakukan transformasi terhadap MARDI untuk dijadikan sebagai salah satu pusat pertanian yang unggul di dunia.

“Selaku menteri kabinet beliau seharusnya menasihat ahli-ahli mesyuarat kabinet yang lain supaya mempertahankan tanah tersebut dari terus dijual.

“Sebaliknya, beliau hanya mendiamkan diri dalam isu ini tanpa memberikan sebarang maklumbalas.
“Difahamkan pihak MARDI tidak bersetuju dengan arahan menteri kabinet yang ingin menjual tanah tersebut dengan harga yang sangat rendah,” kata Dr Yaakob di sidang media yang diadakan di Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah di sini.

. Beliau berkata, tanah itu ingin dijual pada harga kira-kira RM14.50 sekaki persegi walaupun harga pasaran adalah sekitar antara RM80 hingga RM100 sekaki persegi di kawasan itu.

Tambah Dr Yaakob, tanah milik MARDI ketika ini sebahagiannya dijadikan tapak Taman Ekspo Pertanian Malaysia (MAEPS).

Ujarnya, setiap tahun jutaan tetamu yang hadir mengunjungi Pameran Pertanian, Hortikultur dan Agro Pelancongan Antarabangsa (MAHA).

Pada 23 November hingga 2 Disember ini, dijangka seramai 3 juta orang ramai bakal hadir menjayakan pameran tersebut.

“Kerajaan Negeri menyokong penuh usaha penganjuran MAHA di tapak tersebut, tetapi jangan sesekali menjual tanah di situ.

“Jika ada pihak swasta yang ingin mahukan tempat untuk pembangunan universiti atau hospital, Kerajaan Negeri bersedia menawarkan tapak pembangunan di tempat- tempat lain tetapi bukannya di tapak milik MARDI di Serdang,” katanya.

“Diharapkan pihak MARDI membatalkan permohonan jual beli tanah tersebut”,ujarnya.-harakahdaily

Tiada ulasan: