Rabu, 26 September 2012

 
Ketua Penyelaras SAMM, Badrul Hisham Shaharin berkata isu royalti Kelantan bukan sekadar isu negeri, tetapi nasional. 



KUALA LUMPUR: Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) menyeru anak muda serta badan bukan kerajaan (NGO) bersama-sama menyokong tuntutan royalti minyak dan gas kepada Kelantan.

Ketua Penyelaras SAMM, Badrul Hisham Shaharin berkata isu royalti Kelantan bukan sekadar isu negeri, tetapi nasional.

Maka beliau menyeru para NGO serta anak muda perlu memberi sokongan kepada Gabungan Profesional Menuntut Royalti, Pendaratan Minyak dan Gas ke Kelantan (Royalti).

“Ini satu pengkhianatan kepada negara dan sebagai rakyat Malaysia, semua individu dan NGO wajar memberi sokongan padu kepada usaha mengembalikan hak rakyat negeri Kelantan khususnya, yang juga hak negara ini amnya.

“Penafian hak royalti rakyat negeri Kelantan mendapat perhatian seluruh negara lantas membangkit kesedaran betapa pentingnya keputusan yang adil diterjemah oleh mahkamah persekutuan,” katanya.

Sehubungan dengan itu, SAMM akan menggerakkan jentera untuk satu Konvoi Mega ‘R’ bermula 2 Oktober ini, sebagai memberi tekanan kepada kerajaan.

Konvoi itu yang bergerak ke seluruh negara sebelum menuju ke Putrajaya pada 3 Oktober.
Pada hari itu juga akan berlangsungnya perbicaraan kes saman Kerajaan Negeri Kelantan terhadap Petronas di Mahkamah Persekutuan, Putrajaya.

Tiada ulasan: