Ahad, 9 September 2012

Bafia: Kes Rafizi bersambung esok

Muhammad Faizal,

SHAH ALAM: Kes perbicaraan Pengarah Strategi PKR, Mohd Rafizi Ramli berhubung dengan pendedahan butiran perbankan berkaitan dengan skandal National Feedlot Corporation (NFC) akan bersambung esok.

Sebelum ini, Hakim Tuan Aslam Zainuddin memerintah supaya Rafizi diikat jamin sebanyak RM15 ribu.

Pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli yang ditahan di bawah Akta Perbankan dan Institusi Kewangan (BAFIA) 1989 didakwa di Mahkamah Sesyen Shah Alam.

Rafizi dalam satu kenyataan ringkasnya menjelaskan bahawa pihak peguamnya yang diketuai N Surendran dan Latheefa Koya akan membuat satu permohonan serentak di mahkamah esok bagi mengugurkan tuduhan.

"Kes saya akan bersambung esok namun peguam saya akan membuat satu permohonan serentak di mahkamah untuk mengugurkan tuduhan-tuduhan.

"Kita melihat tuduhan tersebut berasaskan bukti-bukti bahawa pertuduhan yang dibawa berniat jahat dan pertuduhan terpilih (selective prosecution) bertujuan untuk menutup mulut saya," katanya.

Katanya lagi, satu affidavit yang menyokong permohonan itu akan turut  difailkan pagi esok.

Rafizi telah dituduh kerana mengeluarkan data-data perbankan mengenai Pusat Fidlot Nasional (NFC) milik keluarga Ketua Wanita Umno, Datuk Seri Shahrizat Jalil.

Jika disabit kesalahan, beliau akan didenda RM3 juta atau tiga tahun penjara atau kedua-duanya sekali.

Pertuduhan yang sama turut dikenakan terhadap pemberi maklumat skandal Pusat Fidlot Nasional (NFC) kepada Rafizi, Johari Muhamad yang merupakan bekas kerani Public Bank.

Tiada ulasan: