Selasa, 28 Ogos 2012

Tangki air runtuh

TUAN NUR SUHAILA RAJA MUHAMMAD

Keadaan tangki air yang runtuh di tangga rumah sewa Jamaluddin.
Keadaan tangki air yang runtuh di tangga rumah sewa Jamaluddin.
 
Sing Hu (kanan) menunjukkan kayu yang digunakan bagi menampung tangki air di kediamannya kepada Dr C
Sing Hu (kanan) menunjukkan kayu yang digunakan bagi menampung tangki air di kediamannya kepada Dr Che Rosli.
 
KAJANG – Penyewa rumah di Jalan Pahlawan, Seksyen 3, Bandar Mahkota Cheras terkejut apabila kediaman yang disewa sejak empat tahun lalu banjir apabila tangki air di bahagian bumbung rumah jatuh dan membanjiri keseluruhan ruang aras bawah rumahnya.

Mangsa, Jamaluddin berkata, dia menerima panggilan tiga hari sebelum menyambut Aidilfitri daripada jiran mengatakan terdengar bunyi kuat dari dalam rumahnya seperti bunyi letupan sebelum melihat air mengalir tanpa henti dari pintu rumahnya.

Menurutnya, ketika kejadian dia berada di kampung kerana cuti bagi menyambut Aidilfitri namun bergegas pulang ke rumah sewanya setelah mendapat panggilan.

“Ketika tiba di rumah, saya melihat tangki air tersebut jatuh di tangga yang menghubungkan aras bawah dan aras atas kediaman dua tingkat ini manakala siling bahagian bumbung berlubang.

“Air tangki tersebut membanjiri keseluruhan bahagian bawah rumah dan merosakkan perabot rumah serta beberapa barangan elektrik turut basah,” katanya yang menganggarkan kerugian RM5,000 jika semua barang elektriknya rosak.

Sementara itu, Ahli Parlimen Hulu Langat, Dr Che Rosli Che Mat ketika melawat kediaman tersebut berkata, pihaknya menasihatkan agar pemilik kediaman dan penyewa membuat laporan polis dan membuat surat rasmi bagi menuntut pemaju membaik pulih kerosakan.

“Pemilik kediaman yang lain juga dinasihatkan agar memeriksa struktur kedudukan tangki air kediaman masing-masing kerana bimbang tidak kukuh dan boleh mengundang kejadian seperti ini,” katanya.

Dalam pada itu, pemilik rumah, Neo Sing Hu berkata, dia telah enam tahun membeli rumah teres dua tingkat di kawasan tersebut malah pemaju memberikan jaminan enam bulan sekiranya berlaku kerosakan.

“Kayu yang digunakan untuk menyokong tangki air patah berkemungkinan disebabkan kayu yang berkualiti rendah.

“Saya akan buat laporan polis dan seperti disarankan Dr Che Rosli bagi menghantar surat rasmi kepada pemaju,” katanya.

Tiada ulasan: