Jumaat, 10 Ogos 2012

BN Dakwa KDEB Punca Krisis Air Di Selangor




SHAH ALAM: Barisan Nasional (BN) Selangor mendakwa Kumpulan Darul Ehsan Berhad (KDEB) telah mengeluarkan arahan kepada Konsortium Abbas Sdn Bhd (Abbas) supaya mengurangkan pengeluaran air terawat daripada 145 juta gelen sehari kepada hanya 120 juta gelen sehari yang menyebabkan berlakunya krisis air di Kajang dan Balakong kerana syarikat tersebut mengendalikan Loji Rawatan Air Sungai Semenyih.

Koordinator BN Selangor, Datuk Seri Ir Mohd Zin Mohamed berkata berdasarkan maklumat yang diterima Pengarah KDEB, Suhaimi Kamaralzaman telah mengeluarkan surat kepada pihak Abbas pada 2011.

"Persoalannya, mengapa Suhaimi mengeluarkan arahan tersebut kepada Abbas? Adakah KDEB atau kerajaan negeri ingin melakukan sabotaj terhadap rakyat Selangor dan Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas)?

"Kenapa pihak yang Syabas yang dipersalahkan sedangkan kawasan yang mengalami gangguan dikendalikan oleh Abbas? Siapakah yang mengarahkan Suhaimi supaya mengeluarkan arahan sedemikian," katanya kepada pemberita pada sidang media di Bangunan Umno Selangor pada Jumaat.

Justeru, beliau meminta kerajaan negeri memberikan penjelasan dan menjawab persoalan yang dilontarkannya kerana sebelum ini mereka hanya menunding jari menyalahkan pihak lain ketika berlakunya krisis air di Kajang dan Balakong.

Bukan itu sahaja, Mohd Zin yang juga bekas Menteri Kerja Raya mendakwa beliau mendapat maklumat saham 15 peratus yang dimiliki oleh KDEB dalam Syabas turut dicagarkan kepada sebuah bank bagi tujuan mendapatkan pinjaman sebanyak RM250 juta bagi kegunaan tertentu.

"Persoalannya ialah mengapa kerajaan negeri begitu daif hingga terpaksa mencagarkan saham KDEB dalam Syabas untuk dapatkan pinjaman?

" Jika benar ini berlaku, mampukah kerajaan negeri ingin ambil alih Syabas sedangkan saham 15 peratus pun tidak mampu diuruskan dengan baik, inikan pula sebuah syarikat pengagihan air yang begitu penting," ujarnya.

Mengulas lanjut, Mohd Zin berkata adakah tindakan yang dilakukan kerajaan negeri itu menunjukkan sikap urus tadbir yang beretika.

"Adakah niat sebenar pengambilalihan Syabas hanya unyuk menutup kelemahan kerajaan negeri dan apakah tujuan pinjaman tersebut dibuat," soalnya.

Menurutnya, kerajaan negeri juga didakwa terpaksa berhutang dengan membuat pinjaman sebanyak RM300 juta setahun dengan kadar faedah RM8 juta bagi tujuan memberikan air percuma kepada rakyat negeri itu.

"Adakah ini satu langkah pentadbiran yang bijak hingga kerajaan negeri terpaksa berhutang dengan bank untuk memberikan air percuma. Bagaimana pelan kerajaan negeri untuk melangsaikan hutang-hutang tersebut?

"Adakah mereka tidak punya sumber kewangan kukuh unutk melaksanakan pemberian air percuma seperti yang dijanjikan hinggakan terpaksa berhutang?," soalnya lagi.

Beliau berkata, jangan sampai nanti kerajaan negeri jadi seperti cerita Pak Kaduk yang terpaksa menggadaikan negeri demi melunaskan hutang.

"Hakikatnya kerajaan Pakatan Rakyat Selangor tidak mampu mentadbir dan menguruskan ekonomi Selangor dengan baik kerana isu penting seperti pengurusan air tidak dapat diselesaikan dengan mudah.

"Langkah terakhir mereka seperti biasa mengelirukan rakyat dan tidak cakap berasaskan fakta. Saya juga akan mendedahkan beberapa kelemahan lain supaya rakyat Selangor dapat menilai sikap sebenar kerajaan negeri pimpinan Tan Sri Khalid Ibrahim ini," katanya.
 

Tiada ulasan: