Jumaat, 6 Julai 2012

Sayuti berpisah dengan Siasah

Harakahdaily,


(Sayuti  [kanan] menerima mokup Siasah di hari perpisahannya)

KUALA LUMPUR: Akhbar mingguan Siasah kini tidak ada lagi kaitan dengan penulis Mohd Sayuti Omar setelah tidak ada kaitan lagi dengan Harakah sejak 2010 yang lalu.

"Hari ini pagi-pagi lagi saya ke ke pejabat Siasah di Taman Tun Dr Ismail bagi menghadiri majlis khas yang dibuat untuk saya oleh kakitangan pejabat akhbar Siasah, iaitu perpisahan saya dengan Siasah secara rasmi," tulis Sayuti dalam blognya hari ini.

Menurut Sayuti juga, beliau telah melepaskan editorial Siasah sejak November 2011 lagi.

Sebelum itu, pada tahun 2010, Siasah telah bertukar pengurusan dari Harakah ke satu syarikat yang membuat kerjasama dengan Sayuti.

"Saya sebenarnya tidak bertanggungjawab ke atas Siasah sejak Novermber 2011 lagi. Tepatnya selepas bermulanya isu Bersih 2.0 saya tidak lagi berkarya dan berjihad di dalam Siasah. Saya tidak mentalaqkan Siasah tetapi saya mufarakah darinya," tulis Sayuti dalam blognya hari ini.

Pada tahun 2005, Harakah telah mengambil alih urusan penerbitan akhbar Siasah.

Ahmad Lutfi Othman telah diletak oleh Harakah untuk mengendalikan Siasah bersama pemilik permitnya, Sayuti.

Ia diterbitkan dua kali sebulan untuk memenuhkan ruang kerja Harakah yang ketika itu diterbitkan dua kali sebulan.

Pada tahun 2007, Siasah mula diterbitkan secara mingguan dengan dipimpin oleh Sayuti dan pengarang dari Harakah, Zulkifli Sulong.

Ia berjalan sehinggalah pada tahun tahun 2010 apabila Sayuti membawa keluar Siasah dari pengurusan Harakah.

Namun ketika itu, tidak ada sebarang pengumuman rasmi mengenainya sehingga ramai yang keliru mengenai kandungannya.

Dengan penjelasan Sayuti hari ini nampaknya isu selesai dan semua pihak jelas di mana Siasah sekarang.

Tiada ulasan: