Khamis, 12 Julai 2012

RM35 juta: Rangkum aspek pendidikan agama

Salmiyah Harun,
 
KUALA LUMPUR: Senator Khairiah Mohamed mensyorkan agar peruntukan sebanyak RM35 juta untuk mengkaji semula dasar pendidikan negara perlu meragkumi aspek pendidikan agama dan kerohanian.

Katanya, dasar pendidikan negara yang sedia ada kurang memberi penekanan keagamaan kepada pelajar, akibatnya banyak berlaku gejala yang tidak sihat.

"Kalau kita lihat dari segi rukun negara sendiri di mana pertamanya menekankan kepercayaan kepada Allah begitu juga dalam perlembagaan negara, jadi tidak salah kerajaan memberi penekanan keagamaan dalam dasar pendidikan negara," katanya ketika ditemui di lobi Parlimen.

Dengan itu, katanya kajian yang hendak dilakukan tidak terlepas daripada mengambil kira sudut agama dan moral.

Beliau berharap kerajaan mengambil serius usaha ini kerana anak muda hari ini jauh tergelincir dari landasan agama akibat kurangnya didikan agama.

"Jadi kita sangat-sangat menyarankan kerajaan kaji semula dasar pendidikan negara yang lebih menekankan aspek kerohanian. Cumanya kita minta kajian ini turut melibatkan tokoh-tokoh agama biar mereka membuat perbandingan antara sistem pendidikan yang ada sekarang dengan pendidikan yang lebih kepada agama," katanya.

Tambahnya, mungkin dengan usaha ini kerajaan boleh membuat pengubahsuaian dan penambahbaikan kerana ia melibatkan modal insan negara untuk 10 atau 20 tahun akan datang.

Tiada ulasan: