Rabu, 11 Julai 2012

Perlabuhan Tok Bali hasil inisiatif Sultan - Husam

Harakahdaily,


(Mohamad Sabu lancar kutipan dana Lebuhraya Rakyat di Taman Melewar)

KUALA LUMPUR: Dengan inisiatif Tuanku Sultan Kelantan, Kelantan kini mempunyai sebuah perlabuhan yang baik iaitu Perlabuhan Tok Bali.

Exco kerajaan negeri, Datuk Husam Musa dalam ucapannya dekat sini berkata, kini Kelantan mengeksport 40,000 ton besi seminggu ke China  melalui perlabuhan ini.

"Insya Alllah sebulan lagi, kadar ini akan meningkat kepada 100,000 ton seminggu," kata Husam yang juga Naib Presiden PAS.

Husam berkata demikian ketika berucap di majlis pelancaran kutipan dana Lebuhraya Rakyat di Dewan KUIZM, Taman Melewar baru-baru ini.

Majlis itu disempurnakan Haji Mohamad Sabu, Timbalan Presiden PAS dengan disertai oleh para seniman dan artis yang  bersama PAS.

Antara yang ada di majlis itu adalah Datuk A Samad Said, Dinsman, Hairie Hashim dan lain-lain.

Dinsman dan Hairie (gambar) telah turun dari pentas dan membawa uncang wang untuk memungut sumbangan dari orang ramai.

3 projek mega

Menurut Husam, kerajaan Kelantan pimpinan Tuan Guru Datuk Nik Aziz Nik Mat telah menyenaraikan tiga projek besar untuk dilaksanakan di negeri itu  namun ditolak oleh Tun Dr Mahathir ketika beliau menjadi perdana menteri dahulu.

Projek itu adalah menaikkan taraf lapangan terbang yang ada ke taraf antarabangsa, membuat spine road atau jalan tulang belakang di Kelantan dan perlabuhan.

"Ketiga-tiganya ditolak oleh Tun Dr Mahathir. Tetapi atas inisiatif Tuanku Sultan Kelantan, Perlabuhan Tok Bali berjaya dibina," kata Husam.

(Tuanku Sultan Kelantan [pemandu jentera] ketika majlis pecah tanah Perlabuhan Tok Bali 29 Mac lalu)

Menurut Husam, Kelantan negeri kecil sahaja untuk membebaskan dirinya sendiri tetapi ia cukup besar untuk membebaskan ummah dari kongkongan.

Lebuhraya Rakyat, menurut Husam akan mempunyai dana yang cukup untuk pembinaannya kalau kerajaan negeri berusaha bersungguh-sungguh untuk membinanya.

Husam juga berkata, dia ditanya bagaimana Kelantan mahu menyelenggarakan lebuhraya ini setelah siap nanti kerana belanjanya juga tentu besar.

Husam menjelaskan, antaranya dengan mengenakan caj tertentu kepada lori-lori besi yang hendak ke Tok Bali yang akan melalui lebuhraya rakyat ini.

"Insya Allah penyelenggaraan kita selesai dengan caj ini. Dengan itu, rakyat yang marhain bolehlah melaluinya dengan percuma," kata Husam.

Husam juga berkata, kenapa kutip derma untuk pembinaan lebuhraya ini?

"Kenapa wakaf dikutip kalau dah ada cara-cara pembiayaannya?

"Kita kutip wakaf kerana nakkan lebuhraya ini tidak sama dengan lebuhraya Plus.

"Kita nak sambungkan lebuhraya ini ke akhirat juga," jelas Husam.

Tiada ulasan: