Rabu, 11 Julai 2012

Najib tertekan dengan dakwaan demokrat palsu

Harakahdaily,
KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak disifatkan sebagai tertekan dengan jolokan Demokrat Palsu oleh sebuah majalah Kanada 'Globe and Mail' bulan lalu karangan Mark Mackinnon dalam tulisan bertajuk: ‘A 21 st-century checklist of new autocrats’.

Anggota Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkefly Ahmad menyifatkan Najib sangat tertekan dengan laporan itu kerana beliau disamakan dengan pemimpin yang tidak demokratik.

Antaranya Presiden Russia Vladimir Putin; Presiden Palestin Mahmoud Abbas, Presiden Algeria Abdelaziz Bouteflika, Perdana Menteri Ethiopian Meles Zenawi dan Perdana Menteri Cambodia Hun Sen.

Bekas ahli kelab ini pula  dikatakan terdiri dari Slobodan Milosevic dan Hosni Mubarak yang gulingkan oleh rakyat Mesir baru-baru ini.

Antara Ciri utama kelayakan dalam kelab ini adalah pimpinan yang menganjurkan pilihanraya tetapi tidak bersedia untuk melepaskan kuasa sementara menahan serta memenjarakan seteru politik dari pembangkang, kata Dr Dzul.

Meskipun pun demokrasi yang mereka amalkan itu palsu dan tempang, tetap pimpinan demokrat palsu ini boleh di'turunkan’ rakyat dalam demokrasi dan ruang media yang sempit itu.

Di ambang pilihanraya ke-13 yang sangat mencabar buat Najib dan BN, telahan dan ‘title’ barunya tentunya tidak membantu beliau, kata Dr Dzulkefly yang juga AJK PAS Pusat itu.

Sejarah rampasan kuasa di DUN Perak masih segar dalam ingatan umum, katanya.

Najib, minta beliau, wajar mengeluarkan kenyataan bagi membuktikan kesediaan beliau bertarung secara ‘gentleman’ dan seandainya kecundang akan berani berundur secara terhormat sebagai seorang ‘negarawan’ yang disanjung.

Namun, sehingga kini, komitmen beliau ke arah ini belum tampak lagi, tambah Dr Dzulkefly (gambar).

Sebaliknya segala perhitungan menundakan pembubaran parlimen ditanggapi rakyat sebagai perhitungan licik untuk mengekalkan kuasa.

Lebih ngeri lagi apabila rakyat diingatkan dengan retoriknya dengan “biar berkecai tulang dan badan, bercerai jasad dan nyawa Putarjaya tetap akan kita pertahankan” tambah beliau.

Komitmen beliau memberikan suara ‘semak-imbang’ dan ‘pertentangan legitimate’ dari pihak pembangkang dan pihak sivil-NGO adalah kunci kepada kayu ukor seorang democrat tulen, kata Dr Dzul lagi.

Baginya, Najib gagal dalam menangani tuntutan dan desakan contohnya BERSIH, Anti-Lynas dan GMI.

"Kesemua adalah tuntutan yang ‘legitimate’. Beliau tidak perlu teralu gusar bahkan wajar mengurus desakan ini secara ‘engagement’ yang konstruktif bahkan boleh bersekali dalam menganjurkan ‘reformasi’ yang dipinta rakyat," tambahnya.


Bukti-bukti

Paling jelas, katanya lagi, kes Gerakan Mansuhkan ISA.

"Bertahun-tahun mereka berjuang. Setelah komitmen awal Najib menamatkan undang-undang drakonian, akhirnya ISA dimansuhkan. GMI dan rakyat bersyukur dan berterima kasih.

"Belum sempat rakyat dan khasnya mangsa memaafkan kesilapan regim yang menganiaya mereka, pentadbiran Najib merangka Akta Kesalahan Keselamatan 2012 yang lebih zalim dan drakonian," tegas Dr Dzul dalam kenyataannya.

Terkini, setelah didesak untuk 45 tahanan ISA dibebas atau dihadapkan ke mahkamah, Najib membuktikan bahawa beliau tidak sebenar melalui reformasi minda sebenar.

Beliau masih buat-buat pekak terhadap 9 orang tehanan yang telah mogok lapar selama berbalas hari.

Bagitu juga halnya dalam transformasi ekonomi dan pentadbiran, katanya.

Najib memaparkan dirinya sangat mahukan matlamat GTP atau Program Transformasi Kerajaan tercapai, tetapi melakukan segala yang sebaliknya contohnya dalam komitmen kepada tender terbuka sebagai lambang kepada ketelusan dan kebertanggungjawaban sebuah kerajaan.

Terkini

Terkini ialah pemberian kontrak dalam LRT-Ampang mengulangi keburukan amalan kronisme dalam pemberian kontrak LRT Kelana Jaya dua tahun lalu.

(Najib...tertekan)

Kalau dulu Ingress-Balfour Betty tidak diberikan walaupun telah ditetap oleh Prasarana (SPNB) sebagai yang termurah (RM610 juta) dan punya pengalaman teknikal yang baik.

Berulang lagi pemberian kontrak (RM960 juta) yang dikatakan akan diberikan juga kepada Konsortium George Kent yang jelasnya memperolehi markah terendah dalam penilaian teknikal dan gagal di dalam penilaian kewangan.

"Berbanding 7 pembida, George Kent jauh terkebelakang bukan sahaja di segi berpengalaman teknikal tetapi juga keupayaan kewangan kerana yang lain, ada telah siapkan projek menjangkaui RM5 bilion.

"Sangat malang," kata Dr Dzul kesal.

Bagi beliau, Najib menangguhkan pembubaran parlimen tentunya untuk memberikan ruang kepada pentadbiranya untuk membaikki imej dan ‘approval rating’nya di kacamata rakyat dan pengundi.

"Berapa banyak lagi program ‘bela rakyat’ yang terpaksa dilakukan sebelum beliauberani bubar parlimen?" soal beliau.

Demokrat tulen, katanya, punya batasan dalam memberi hadiah yang tidak menjejaskan reformasi ekonomi jangka jauh yang diperlukan negara.

Pemberian runcit-runcit tidak mengizinkan rakyat hidup bermaruah bahkan sebaliknya terus meminta-minta dan menanti-nanti.

"Apakah ini yang mahu dibina oleh seorang pemimpin demokrat dan negarawan tulen?" soal beliau.

Tiada ulasan: