Isnin, 30 Julai 2012

Lagu Kebangsaan, sepatah pun tak sebut 'merdeka'

Harakahdaily,
 
KUALA LUMPUR: Belum reda dengan kritikan terhadap tema dan rekabentuk logo sambutan Hari Kebangsaan, kini lagu temanya pula jadi sasaran pertikaian.

Sejak ia dilancarkan awal bulan ini, dan dimuat naik pelbagai pihak di Youtube, hanya kritikan-kritikan pedas memenuhi ruang komen termasuk mereka yang memilih 'dislike'.

Ada antara mereka memberi komen bahawa lirik lagu tersebut langsung tidak relevan dengan kemerdekaan apatah lagi untuk menanam semangat patriotik di kalangan rakyat.

"Sepanjang-panjang lirik ini, satu pun tak ada sebut perkataan Merdeka. Kata lagu tema Hari Kebangsaan," komen seorang pengunjung youtube.

"Kalau Tunku Abdul Rahman hidup lagi mesti dia menyesal," tambah yang lain.

Tidak kurang juga, ramai yang melihat lirik lagu 'Janji Ditepati' yang ditulis oleh Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Rais Yatim itu tidak lebih dari mengungkit 'jasa' BN melalui transformasi 1Malaysia yang digagas Datuk Seri Najib.

Selain mesejnya didakwa bersifat politik keterlaluan, ianya juga memperlihatkan sikap terdesak parti memerintah sehingga terpaksa 'mencemar' sambutan hari kebangsaan dengan kempen politik BN.

"Ni bukan lagu patriotik, ini lagu politik...tiada nilai, ungkit janji walau banyak dimungkiri...Auta yang diberi," komen salah seorang penonton lain pula.

Terdapat juga sesetengan dari mereka yang sukar untuk mempercayai tindakan 'berani' BN yang sanggup mengambil kesempatan sampai ke tahap ini.

"Sangkak la lagu ni...siapa la yang tergamak buat lagu macam ni," lagi komen dari penonton.

"Adoi, apa punya senikata la, sampai BR1M, klinik, kedai runcit pun nak dimasukkan, bankrap idea betul," luah penonton kecewa.

Tiada ulasan: