Penasihat DAP, Lim Kit Siang menggesa perdana menteri mengkaji semula tema Hari Kemerdekaan 2012 yang didakwa menggunakan slogan politik BN, "Janji Ditepati".

Menurutnya, Datuk Seri Najib Razak masih mempunyai masa untuk berbuat demikian dan membuktikan yang beliau adalah perdana menteri untuk semua rakyat Malaysia.

NONE"Jadilah perdana menteri untuk semua rakyat Malaysia, baik untuk BN dan juga Pakatan (Rakyat).

"Masih belum terlambat untuk perdana menteri mengarahkan kajian semula terhadap tema sambutan Hari Kemerdekaan dan Hari Malaysia," kata Lim.

Menurutnya, tema 'Janji Ditepati' mula digunakan pemimpin-pemimpin BN sewaktu jelajah jalanan mereka bermula beberapa bulan lalu.

Justeru, apabila ia kini digunakan sebagai tema Hari Kemerdekaan, ia tidak lagi bersifat menyeluruh terhadap semua rakyat Malaysia, katanya.

"Apabila tema Hari Kemerdekaan 'dirampas' dan menggunakan slogan kempen BN, ia akan memecah-belahkan rakyat Malaysia.

"Hari Kebangsaan sepatutnya merupakan acara yang disambut oleh semua rakyat Malaysia.

"Tapi apabila propaganda BN digunakan sebagai tema Hari Kebangsaan, ia jelas sekali meminggirkan Pakatan," katanya.

NONE













Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim pada hujung Jun lalu mengumumkan 'Janji Ditepati' sebagai tema Hari Kemerdekaan tahun ini.

Pada pengumuman yang sama, Rais menggesa agar semua pihak mengenepikan perbezaan politik dan menjayakan sambutan Hari Kemerdekaan yang ke-55 nanti.