Selasa, 3 Julai 2012

Ayub cadang Johor terajui hukum hudud

MOHD FIRDAUS YON

Datuk Ayub Rahmat
Datuk Ayub Rahmat
 
 
SENAI - Johor diharapkan dapat menerajui pelaksanaan hukum hudud ‘sebenar’ yang meliputi semua kaum di negara ini berbanding hukum hudud dilaungkan Pas.

Perkara itu dinyatakan sendiri oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kemelah, Datuk Ayub Rahmat yang turut mengakui ada membangkitkan cadangan menjadikan Johor sebagai negeri pertama melaksanakan hukuman berkenaan.

Ayub berkata, cadangan itu dibangkitkan pada 20 Jun lalu pada mesyuarat pertama penggal Persidangan Kelima Dewan Undangan Negeri (Dun) Johor ke-12 dan Sidang Dun pada Disember tahun lalu.

Menurutnya, cadangan pelaksanaan hukum hudud sebenar yang dilaungkan olehnya itu boleh dimulakan dengan memberikan kefahaman berhubung hukuman berkenaan kepada semua masyarakat khususnya golongan bukan Islam.

“Dalam Sidang Dun, memang saya ada cadangkan supaya Johor menerajui hukum hudud sebenar yang berbeza hukum hudud dinyatakan oleh Pas.

Sebab kita lihat, Pas banyak kali menggunakan hukum hudud untuk tarik sokongan.

“Kanun Jenayah Syariah dilaksanakan Pas seperti Kanun Jenayah Syariah II (1993) (Hudud Kelantan) tidak menggambarkan kehendak Islam (hudud) yang menyeluruh dan melibatkan semua kaum.

“Jadi, saya mencadangkan hukum hudud sebenar yang meliputi semua kaum di negara ini dapat diterajui Johor.

Di sini, penting untuk kita beri kefahaman kepada semua masyarakat terlebih dahulu menerusi seminar atau pembentangan supaya tidak timbul kekeliruan,” katanya kepada Sinar Harian, di sini, semalam.
Ayub berkata, kefahaman yang betul adalah kunci utama hudud diterima semua kaum merentasi kefahaman agama ketika zaman pemerintahan Nabi Muhammad SAW.

“Saya sedia maklum bahawa perlaksanaan hudud di peringkat nasional hanya akan berlaku dengan pindaan Perlembagaan Persekutuan. Jadi atau tidak, terserahlah kepada ALLAH.

“Kita bukan nak takutkan orang menerusi hukum hudud, namun tidak salah sekiranya kita memberi kefahaman berhubung hukuman ini kepada umum,” katanya

Tiada ulasan: