Khamis, 14 Jun 2012

TERKINI: Jerman atasi Belanda 2-1

MOHD ZULFADLI SHARIFUDIN

Euro 2012
Euro 2012
 
 
[DIKEMAS KINI] Pertemuan Jerman dan Belanda dalam Kumpulan B kejohanan Euro 2012, yang selesai awal pagi ini (waktu Malaysia) menyaksikan persembahan menarik dengan finalis empat tahun lalu memperoleh mata penuh untuk menerajui tangga teratas grup itu.

Atas kertas Jerman sudah pun cukup selesa untuk mara ke suku akhir manakala peluang Belanda masih ada tetapi tipis kerana ia bergantung pada keputusan perlawanan ketiga Kumpulan B, Sabtu ini.

Pada aksi babak pertama, penyerang prolifik Belanda dan Arsenal, Robin Van Persie berjaya melepasi benteng Jerman seawal minit keenam, namun penjaga gol, Manuel Neuer pantas menyelamatkan bola. Selepas itu, giliran Mesut Ozil menguji gawang The Oranje pada minit ketujuh tetapi ditangkap kemas oleh Maarten Stekelenburg.

Penyerang Jerman, Mario Gomez menjaringkan gol pertama pasukannya pada minit ke-23. Gomez sekali lagi mempamerkan aksi garang apabila menambah gol selepas menerima hantaran satu dua pada minit ke-38 dari sudut kiri gawang Belanda sekali gus menjadikan tiga gol peribadinya setakat ini.

Masuk babak kedua, Belanda dan Jerman mempamerkan aksi yang sengit dan rancak apabila serangan demi serangan dilakukan.

Belanda yang terdesak mencari gol akhirnya terhasil apabila Van Persie menyumbat gol pertama pada minit ke-73.

Selepas itu, Belanda kembali bersemangat dan membuat asakan bertubi-tubi tetapi malangnya sudah terlambat. Nasib tidak menyebelahi mereka dan terpaksa menelan kepahitan selepas tiupan wisel penamat daripada pengadil.

Para peminat bola sepak pastinya berasa terhibur dengan gaya persembahan dua pasukan terkuat Eropah ini dalam perlawanan yang dianggap 'perlawanan legenda' seperti mana yang dikatakan oleh pengendali Jerman, Joachim Loew.

Belanda yang turun untuk misi mengutip tiga mata penuh pada hari ini cuba bermain mati-matian menentang skuad Loew.

Pasukan Belanda dilihat mendominasi perlawanan hari ini dan melancarkan asakan bertubi-tubi ke arah kubu lawan tetapi gagal.

Dengan keputusan ini, Jerman mengutip enam mata manakala Portugal dan Denmark tiga mata manakala Belanda di tangga bawah sekali tanpa sebarang mata.

Sebentar tadi, Portugal merakam kemenangan dramatik menumpaskan Denmark 3-2.  Belanda tewas 1-0 di tangan Denmark pada 9 Jun lalu dan Jerman menang ke atas Portugal 1-0.

Sekilas fakta permainan (masa penuh):
- Kedudukan gol: Jerman (2); Belanda (1)
- Penguasaan bola: 47% (Jerman); 53% (Belanda)

- Sasaran ke gawang: 12 (Jerman); 12 (Belanda)

- Sepakan penjuru: 5 (Jerman); 6 (Belanda)

- Kad kining: 1 (Boateng, Jerman); 2 (De Jong dan Willems, Belanda)

Barisan pasukan Belanda:

1. Maarten Stekelenburg
2. Gregory Van Der Wiel
3. John Heitinga
4. Joris Mathijsen
15. Jetro Willems
6. Mark Van Bommel (k)
8. Nigel De Jong
10. Wesley Sneijder
11. Arjen Robben
16. Robin Van Persie
20. Ibrahim Afellay

Barisan pasukan Jerman:

1. Manuel Neuer
5. Mats Hummels
14. Holger Badstuber
16. Phillip Lahm (k)
20. Jerome Boateng
6. Sami Khedira
7. Bastian Schweinsteiger
8. Mesut Ozil
13. Thomas Muller
10. Lukas Podolski
23. Mario Gomez

Tiada ulasan: