Jumaat, 29 Jun 2012

PKR: Kadar Jenayah Cemas, Menteri Perlu Respon





PETALING JAYA : Ketika Menteri Dalam Negeri mendakwa kadar jenayah di Malaysia turun dan antara negara paling selamat diduduki tetapi laporan media mendedahkan sebaliknya.

Oleh itu, Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail mengesa Menteri bertanggungjawab Datuk Seri Hishamuddin Hussein dan polis menjawab dengan penuh tanggungjawab berhubung rungutan rakyat tentang peningkatan kadar jenayah.

Katanya, insiden ragut di Mid Valley Megamall minggu lalu, penculikan dan kegananasan terhadap Teoh Soo Kim seorang guru berusia 51 tahun dan penculikan kanak-kanak warga Belanda, Nayati Moodliar membangkitkan persoalan serius berhubung keganasan terhadap wanita.

“Jenayah perlu diukur kepada sejauh mana rakyat merasa selamat.Pada saat ini mereka(rakyat) tidak merasa selamat,”kata Wan Azizah.

Dr Wan Azizah mencabar kenyataan berkenaan indeks jenayah di negara ini sudah turun sedangkan realitinya rakyat kebanyakkannya berkongsi pandangan bahawa kadar jenayah di negara ini pada tahap mencemaskan.

“Rakyat tidak dapat menumpukan kepada aktiviti pembangunan dan ekonomi seandainya mereka tidak merasa selamat.

“Keselamatan merupakan tanggungjawab utama mana-mana kerajaan,dan pengaruh undi mereka juga bergantung kepada mana-mana pihak mana yang mampu untuk menjamin keselamatan mereka,” katanya semasa sidang media di Ibu Pejabat PKR di sini hari ini.

Tiada ulasan: