Selasa, 1 Mei 2012

Nik Aziz: Tak salah biaya peserta Bersih

Wartawan Sinar Harian

Nik Aziz
 
Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat
 
 
KOTA BHARU - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menegaskan beliau sama sekali tidak berasa bersalah kerana membiayai beberapa penyokong untuk menghadiri perhimpunan Bersih 3.0 menuntut pilihan raya bersih dan adil, di ibu negara, Sabtu lepas.

Malah, Menteri Besar Kelantan itu berkata beliau sendiri menggalakkan orang ramai menghadiri perhimpunan itu yang dianggap wajib dihadiri oleh rakyat bagi menunjuk perasaan terhadap sesuatu yang tidak memuaskan hati mereka.

  
"Kalau ada dua tiga lagi perhimpunan seperti itu saya sedia biayai penyokong 
yang ingin hadir," katanya kepada pemberita selepas berucap dan menyampaikan hadiah kecemerlangan pelajar sekolah di bawah Yayasan Islam Kelantan (YIK), di Pusat Tarbiyah Islamiah Kelantan (PUTIK), dekat sini, hari ini.
  
Dua hari lepas Nik Aziz yang juga Pesuruhjaya PAS Kelantan mengakui 
beliau membiayai dengan wang peribadinya sendiri kepada beberapa penyokong Pas dari kawasannya yang menghadiri perhimpunan itu.

Ditanya sama ada beliau kesal dengan insiden kekecohan yang menyebabkan 
beberapa orang cedera dalam perhimpunan itu, Nik Aziz yang dipetik Bernama mendakwa, ia berlaku kerana mereka disekat oleh pihak berkuasa semasa perhimpunan itu.

"Umpama air yang mencurah turun dari atas bukit ia akan merebak dan mengalir masuk kampung, kalau disekat... begitu juga dengan perhimpunan itu," katanya.

Tiada ulasan: