Rabu, 2 Mei 2012

Baju Hitam, Riben Kuning Tanda Solidariti Untuk Wartawan





SHAH ALAM :Sempena memperingati Hari Kebebasan Akhbar Sedunia 3 Mei ini, rakyat Malaysia diseru memakai baju hitam dan riben kuning sebagai tanda solidariti kepada warga media yang dikasari polis semasa perhimpunan BERSIH3.0 lalu.

Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng berkata, orang awam harus berdiri dalam solidariti bersama pekerja media dan wartawan yang menjadi mangsa keganasan polis itu.

“Memang sah bahawa polis memukul para pekerja media apabila Perdana Menteri sendiri membisikkan maaf kepada wartawan The Sun, Radzi Razak yang dimasukkan ke dalam wad hospital selepas dipukul.

“Kami mengutuk hebat adegan-adegan ganas Sabtu lepas di perhimpunan BERSIH 3.0 di mana orang ramai termasuk pekerja media dan wartawan dipukul dan dicederakan oleh pegawai-pegawai polis,” kata Lim dalam kenyataan medianya.

Laporan menyebut, Radzi Razak yang dipukul oleh 15 pegawai polis, sementara seorang jurugambar Malay Mail ditumbuk oleh polis dan kameranya dipecahkan.

Seorang wartawan Malaysiakini pula ditahan dan peralatan kameranya dirampas.

Malah wartawan antarabangsa daripada Al-Jazeera pun tidak terkecuali, apabila ia dikasari semasa mengambil gambar polis sedang memukul peserta perhimpunan.

“Yang lebih teruknya, Menteri Dalam Negeri Hishammuddin Hussein tergamak menyatakan bahawa tindakan untuk merampas peralatan kamera itu adalah ‘Standard Operating Procedure’ (SOP) polis,” katanya.

Namun demikian, Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar sendiri menyatakan bahawa tindakan merampas peralatan kamera itu bukanlah SOP polis, lantas bercanggah dengan Hishammuddin.Sekiranya Ketua Polis Negara betul, maka Hishammuddin harus meminta maaf kepada setiap wartawan yang  dipukul,” ujar beliau.

Tambah Lim, polis dan Kementerian Dalam Negeri harus juga memerintah agar siasatan dibuat untuk membawa pegawai-pegawai yang bersalah ke muka pengadilan.

Jika ini tidak dibuat dengan terbuka dan tanpa mengaburi kebenaran, maka beliau akan lagi merosakkan reputasi polis yang sudah terhakis

“Hanya siasatan yang terdiri daripada pakar antarabangsa boleh memberi laporan yang boleh dipercayai supaya kita boleh mengetahui kebenaran apa sebenarnya yang berlaku,” tegas beliau.

Tiada ulasan: